Hoppa till huvudinnehåll

Byggare i Raseborg ska få bättre service

Takstolar
Den som ska bygga i Raseborg ska få bättre råd och hjälp. Takstolar Bild: Yle/Mikael Kokkola mjk

Byggnadstillsynen i Raseborg ska bli bättra på att betjäna sina kunder.

Det ska bli lättare att nå personalen på byggnadstillsynen och för behandling av exempelvis bygg- och undantagslov.

Från och med första september satsar stadens tekniska sektor på att förbättra byggnadstillsynens arbetsrutiner.

Telefontid alla vardagar

Det som bland annat har förändrats är att det nu finns ett journummer som alltid svarar mellan klockan 12 och 14. Om jouren är upptagen tar byggnadstillsynen emot ringbud så att kunden kontaktas så snabbt som möjligt.

Då det gäller bygglov eller undantagslov som inte är kompletta eller är felaktiga så kontaktar byggnadstillsynen kunden så fort som möjligt. Dessutom skickas efter en påminnelse skriftligt om kunden inte reagerar på den första kontakten. Då får kunderna ytterligare tid på sig att komplettera ansökningen.

Guide för byggare

Under hösten ska man också publicera en guide för kunderna på stadens hemsida om hur man ansöker om lov.

Varje fredag ska hållas ett möte på byggnadstillsynen för att gå igenom behandlingstiderna för interna rutiner och processer samtidigt som man försöker samordna möten med andra beslutsfattande organ. Mötesdagarna publiceras på stadens hemsida.

Läs också