Hoppa till huvudinnehåll

Staden förklarar jättekostnader för MTV Push

Helsingfors drömmer om MTV Europe Music Awards. Bild: EPA / Britta Pedersen mtv europe music awards

Helsingfors har kritiserats hårt för det höga utgifterna för MTV Push Helsinki. - Det har förekommit mycket diskussion kring Push-helheten och det känns viktigt att förtydliga några saker, säger Mikko Leisti, projektchef för evenemanget, i ett utlåtande på Facebook.

Liesti fortsätter med att säga att staden har haft problem med att informera kring målet för evenemanget och användningen av pengarna.

Helsingfors har kritiserats hårt för att ha lagt ut nästan en halv miljon euro på MTV Push Helsinki. De totala kostnaderna uppgick till 850 000 euro. Den återstående delen av summan finansierades av Undervisnings- och kulturministeriet och Arbets- och näringsministeriet.

Föråldrad budgetplan

En budgetplan för MTV Push där det bland annat har reserverats 15 000 euro för toaletter och 130 000 euro för säkerhet har figurerat i medierna. Många har menat att det omöjligt kan ha varit befogat att lägga ut sådana summor med tanke på evenemangets storlek.

Saila Machere, enhetschef för marknadsföringen vid Helsingfors stad, förklarar att det rör sig om en gammal budgetplan som inte längre håller streck.

- Den budgeten gjordes upp i tron att MTV Push Helsinki skulle bli ett stort utomhusevenemang som skulle ordnas på Senatstorget eller ett motsvarande ställe. Det stod ändå snart klart för oss att det skulle ha kostat oss ännu mera så vi beslöt oss för att arrangera en inomhuskonsert och flera mindre evenemang omkring i Helsingfors istället, förklarar Machere.

Machere säger att hon tycker att det är svårt att bedöma evenemangets lönsamhet i det här skedet.

- Målet var att marknadsföra Helsingfors, att locka människor hit och försöka få MTV Europe Music Awards till Helsingfors. Vi vet inte vad vi har vunnit på det här innan vi sett resultaten och hur vi mäter oss med de konkurrerande städerna, säger hon.

750 000 för att marknadsföra Helsingfors utomlands

Leiste har på Facebook redogjort för de egentliga utgifterna för evenemanhet.

270 000 euro har lagts på att marknadsföra MTV Push Helsinki utomlands. Det är frågan om en kampanj som pågått i Sydkorea, Japan, Ryssland, Tyskland, Sverige, Holland, Storbrittaninen, Frankrike och Spanien. I samband med kampanjen ordnades en tävling där personer från de nio länderna kunde vinna en resa till Helsingfors för MTV Push Helsinki. De pengarna gick alltså till mediaövervakning, produktion, översättning och webbplatser.

480 000 av pengarna användes för själva TV-inslaget. Där ingick bland annat utgifter för tekniken, utrutsningen, marknadsföringen av huvudkonserten, artister, resor och logi.

100 000 reserverades för de lokala utgifterna. 50 000 användes till produktionskostnader. 20 000 gick till marknadsföringen av evenemangen och de återstående 30 000 användes för att täcka projektchefen Mikko Leistis och producentens arbete.

"Detaljer kring budgeten är företagshemlighet"

MTV Push Helsinki har också fått kritik för att det synats så dåligt i sociala medier. På evenemangssidan på Facebook påpekar flera att evenemanget helt och hållet gått dem förbi. Machere berättar att 2000 euro av de 20 000 som reserverades för marknadsföring användes för synlighet i sociala medier.

- Vi informerade regelbundet om evenemanget. Jag medger att vi kunde ha använt oss aktivare av sociala medier, men vår främsta fokus låg ändå på gatuevenemangens innehåll och TV-programmet, förklarar hon.

Staden har nu klargjort till vilket ändamål de olika beloppen har använts, men någon mera detaljerad budget går inte att få tag på.

- MTV ansvarar för budgeten och det är deras företagshemlighet. Vi kan inte få tag på de uppgifterna, säger Machere.

Om ni endast vet hur budgeten ser ut i stora drag, hur kan ni då garantera att pengarna använts på ett vettigt sätt?

- Uppskattningen bygger på MTV:s uppgifter om sina egna och lokala kostnader. En uppföljning görs efter att TV-programmet har sänts.

Machere säger att det är viktigt att man fortsätter marknadsföra Helsingfors. De andra städerna som tävlar om att få stå värd för MTV Europe Music Awards har redan markansfört sig länge, menar hon.

Här är ett smakprov på hur programmet som ska sändas i oktober kan se ut:

MTV News at MTV Push Helsinki 2014

Läs också:

Målet med MTV Push var inte att locka publik
Helsingfors beviljar över 600 000 euro till MTV-evenemang

Artikeln har korrigerats 17.9.2014 5.13: I artikeln stod felaktigt att Leistis uttalande var på Twitter. Det har nu ändrats till Facebook.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen