Hoppa till huvudinnehåll

Var tredje ung person kan inte använda dator

Ung flicka använder laptop.
Ung flicka använder laptop. Bild: Str / Lehtikuva datakunskap

En stor del av de unga kan inte använda dator eller vardagliga nättjänster. Enligt Utvecklingscentralen för Informationssamhälle, TIEKE, använder många unga dator i nöjessyfte, men över en tredjedel kan inte använda datorn som arbetsredskap.

- De unga har bland annat svårigheter med textbehandlingsprogram, e-post och tabellprogram. Problemet syns till exempel vid universiteten, där man får lappa dessa brister och ordna kurser i elementär datoranvändning, säger forsknings- och utvecklingsdirektör Jyrki Kasvi vid TIEKE.

Mest problem har unga under 20 år. I Pisa-undersökningarna har det framkommit att de ungas tilltro till sina datatekniska kunskaper har sjunkit under hela 2000-talet. Enligt Kasvi är pratet om "digitalt infödda" en orsak till detta.

- Vi har tänkt att barn och unga är självgående och kan använda sådana här apparater. Men inte får vi ett chip installerat under skalpen på förlossningsavdelningen som gör att vi kan använda en dator.

Grundkunskaper nödvändiga

Kasvi påminner om att det är oundvikligt att kunna använda dator i dagens informationssamhälle.

- Någon slags grundkunskap borde man ha för att kunna uträtta ärenden på nätet, till exempel bank- och myndighetsärenden.

Det finns inte någon plan på riksnivå för hur man ska förbättra kunskaperna i datoranvändning.

- Sedan 80-talet har man talat om att kunskapsnivån borde höjas. Några nationella investeringar har ändå inte gjorts, säger Kasvi.

Läroplanen från 2004

Skolornas beredskap att lära ut datateknik varierar. Problemet är avsaknaden av adekvat utrustning och lärarnas bristande kunskaper i ämnet.

- Det hör inte till lärarnas grundutbildning och fortbildningen är väldigt sporadisk, säger Jaakko Salo, sakkunnig vid Undervisningssektorns fackorganisation OAJ.

Att lära ut grunderna i datakunskap ingår i läroplanen, men den är från 2004 och är i många avseenden föråldrad.

- Under den tiden talade man till exempel inte om sociala medier. I den förnyade läroplanen kommer man att fästa stor vikt vid att lära ut grunderna i datakunskap, säger Salo.

Yle uutiset / Satu Krautsuk

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes