Hoppa till huvudinnehåll

Cyklisten måste också väja för bilisten

Här måste cyklisten väja för bilen.
Då cykelleden korsar bilistens väg, måste cyklisten stanna. Här måste cyklisten väja för bilen. Bild: Yle/Hilppa Hyrkäs cykeln väjer för bilen

Cyklisten är inte alltid kung i trafiken, utan måste stanna för bilar i vissa situationer. Frågan om vem som väjer, cyklisten eller bilisten, har väckt mycket diskussion på svenska.yle.fi. Enligt trafikläraren Michael Grönholm handlar det om roller i trafiken.

Michael Grönholm
Trafiklärare Michael Grönholm kan trafiken. Michael Grönholm Bild: Yle / Ted Urho autokoulu haaga
Här måste bilföraren väja för cyklisten.
Här måste bilföraren väja för cyklisten. Här måste bilföraren väja för cyklisten. Bild: Yle/Hilppa Hyrkäs bilen väjer för cyklisten
Här måste cyklisten väja för bilen.
Här måste cyklisten väja för bilen. Här måste cyklisten väja för bilen. Bild: Yle/Hilppa Hyrkäs cykeln väjer för bilen

Då bilisten kör parallellt med en cykelbana eller lättrafikled, så att hen vid en svängning korsar cyklistens väg, så väjer bilisten. Om det är cyklistens rutt som korsar bilistens väg, så är det cyklisten som stannar för att väja.

Enligt trafiklärare Michael Grönholm vid Haagan Autokoulu handlar det om roller i trafiken.

- Fotgängaren är alltid kung i trafiken, men när fotgängaren sätter sig på en sadel så ändras rollen, men det tänker man inte alltid på som cyklist.

Grönholm har även märkt att vissa cyklister sportar med att köra dubbla roller.

- De kommer susande i hög hastighet, och när de är framme vid övergångsstället hoppar de snabbt av och leder cykeln, förklarar han. Då är de plötsligt fotgängare, och bilisten måste stanna.

Trafikplaneringen haltar

Samma hastighetsbegränsning gäller för bilar, mopeder och cyklar samt fotgängare. På sträckor där alla samsas om samma asfaltområden kan situationen bli farlig för fortgängaren.

Enligt Grönholm borde trafikplanerarna ta sig ner från sina elfenbenstorn och ombedöma hur trafiken löper i huvudstadsregionen.

- Vi skulle behöva en klar separation mellan de tre - fotgängare har ett område, cyklister ett eget och övrig fordonstrafik ytterligare ett eget, föreslår Grönholm.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen