Hoppa till huvudinnehåll

Ett trasigt danskt familjeporträtt

Den legendariska herrgården Grønnegaard på södra Fyn i Danmark fungerar som pulserande konstnärskollektiv. Ägarinnan, den internationellt erkända konstnären Veronika Grønnegaard, har här levt ett excentriskt och färgrikt liv sedan de vilda dagarna på 60-talet. Nu drömmer hon om att förvandla herrgården till ett museum – för hennes verk och för att konsten ska leva vidare.

Arvingarna
Kirsten Olesen i rollen som konstnären Veronika Arvingarna Bild: DR / Martin Lehmann kirsten olesen som veronika
I den kaotiska miljön på Grønnegaard har också hennes barn vuxit upp. Nu är de vuxna och lever på skilda håll. Gro är framstående direktör för ett konstmuseum med ett nära men ansträngt förhållande till sin mor, Frederik har för länge sedan helt tagit avstånd medan Emil söker lyckan i Thailand. Pappan till Gro, Thomas, är en avdankad konstnär som lever i en barack nära herrgården medan sönernas pappa flyttat utomlands. Det är en söndrig familj där sprickorna snart kommer att förvandlas till öppna sår.

Det är jul- och nyårstider när Veronika plötsligt insjuknar och snabbt blir sämre. Medveten om att hon inte har länge kvar tar hon kontakt med ”Sunshine”, Signe – hennes fjärde barn som blev bortadopterat som liten och inte känner till sitt förflutna. Genom ett nödtestamente ger Veronika gården till Signe och avlider kort därefter.

Resa in i hemligheter och lögner

Inför Veronika begravning samlas hennes tre barn för att ta avsked men också för att få sin del av arvet. Planerna på att göra huset till ett museum kommer som en chock för både Frederik och Emil. Men det är ändå bara början. Om nödtestamentet träder i kraft har de tre arvingarna inte bara fått ett nytt syskon i Signe – de har också mist hela sitt arv.

Arvingarna
Herrgården Grønnegaard Arvingarna Bild: DR / Martin Lehmann 6266 4801 000
Det nya danska succédramat Arvingarna berättar om vad vill det säga att vara en familj i tider då klassiska familjemönster radikalt förändras? Det frigjorda och självrealiserande 60- och 70-talen speglas genom barnen in i våra dagar. Det är ett karaktärsdrivet drama och ett modernt familjeporträtt om vad som skulle bli en relativt smärtfri bodelning, men som blir en resa in i hemligheter och lögner. Det handlar om förväntningar på sig själv och varandra och sökande efter en mening med livet.

Egna erfarenheter kompenserar rutin

Intressant med produktionen kring Arvingarna är att både manusförfattare och huvudregissör varit relativt otestade i sina uppgifter. Manusförfattare Maya Ilsøe har främst skrivit tv-serier för barn, bland annat två julkalendrar, medan Pernilla August regisserat Svinalängorna från år 2010.

Ilsøe kompenserar rutinen med viljan att beskriva människor och egna livserfarenheter. I en intervju för DR berättar hon att hon själv vuxit upp i ett kollektiv, med föräldrar som var hippies, hon är frånskild mor med två barn och har ett brinnande intresse för den moderna familjen. 4 år av arbete ligger bakom seriens miljö och karaktärer

- Jag har varit intresserad av människan i allt jag gjort. Jag ville göra en serie med starka karaktärer som samtidigt skall rymma alla familjens dilemman. Individualiseringen och alla möjligheter står i kontrast till familjerollens förpliktiganden. I familjen lägger vi alla masker åt sidan. Senast när det blir arvdelning ryker de sista, säger Ilsøe.

När det blåser ute i världen är det som att vi har ett behov av att igen berätta om den lilla familjen.
karaktärsbyggandet var också orsaken till att August, en av Nordens mest framstående skådespelare, valdes till huvudregissör. Ilsøe berättar att August i castingskedet var noga med hur skådespelarna fungerade som grupp.

- Att regissera Arvingarna blev lite som en skola för mig, det var min chans att få ordentlig erfarenhet från golvet. Och så var det en verkligt fin historia. Jag kretsar alltid kring familjen i det jag vill berätta om. När det blåser ute i världen är det som att vi har ett behov av att igen berätta om den lilla familjen. Det passade mig helt enkelt som hand i handske, berättar August i en intervju för Yle.

Arvingarna blev en stor framgång i hemlandet Danmark, där den i genomsnitt blev sedd av 1,709.000 tittare och därmed slår andra populära serier som exemeplvis Brottet och Borgen. Serien kommer också att visas i länder som Australien, Storbritannien, Estland, Polen, USA, Tyskland/Frankrike, Grekland, Israel, Slovenien med flera. Danskt drama är i dagens läge världsberömt. Men det handlar inte om att spela med säkra kort.

- Efter den stora framgången med den politiska serien Borgen ville vi utmana oss själva och tackla en annan genre. Vår önskan var att utveckla en serie som inte handlar om vare sig brott eller politik, men som ändå har ett tema som alla kan relatera till oberoende av samhällsklass, berättar Ditte Christiansen från DR Fiktion.


Orginaltitel: Arvingerne (Danmark)
10 avsnitt
14 dagar på Arenan
Säsong 1 sändes första gången i Yle Fem år 2014.

I rollerna: Trine Dyrholm, Jesper Christensen, Mikkel Boe Følsgaard, Carsten Bjørnlund, Marie Bach Hansen, Lene Maria Christensen och Kirsten Olesen.
Manus: Maya Ilsøe
Huvudregissör: Pernilla August

Produktion: DR / Nordvision

Perilliset yle.fi:ssä

Läs också