Hoppa till huvudinnehåll

Programledare låg med USA:s ambassadör

mårten svartström, bruce oreck och sonja kailassaari
Mårten Svartström, Bruce Oreck och Sonja Kailassaari. mårten svartström, bruce oreck och sonja kailassaari Bild: Yle/Parad Media efter nio

Efter Nio 29.9 handlar om att ligga. Mera då i syftet att sova och att drömma. Bl.a. ambassadören Bruce Oreck berättar hur han klarar sig med ca 4 timmar sömn per natt.

Varför sover vi? En dum fråga kan man tycka, men faktum är att vissa trotsar aktivt denna livsviktiga syssla som våra kroppar så behöver. Eller är det bara så att vissa klarar sig helt enkelt med mindre? Efter Nio tog reda på hur viktigt det här med sömn egentligen är.

Programledaren Sonja Kailassaari tog reda på hur det känns att vaka en hel natt, vilket hon också förevigade i en videodagbok. Eller då kanske snarare i en nattbok. Det är fortfarande ett mysterium hur hon intresserade sig för experimentet, men syftet var att granska hur hennes kropp påverkas av sömnbrist. Sammanlagt vakade Sonja i 38 timmar för att vi andra skulle få värdefull hälsoinformation. Allmänläkaren Robert Bergholm gjorde mätningar på Sonja efter ca 34 timmar av vaken tid för att kolla hur hon mådde. Slutsatsen var att Sonja kropp klarade av vakandet ganska bra. Den största skillnaden var att Sonjas reaktionstid var betydligt långsammare jämfört med normalt.

– Man kan säga att vara riktigt trött motsvaras ungefär av 0.5 promille alkohol i blodet, berättar Bergholm.

Kroppen tar inte stryk efter en sömnlös natt, men i längden är det en hälsorisk att sova dåligt. Bl.a. livslängden förkortas och riskerna för diabetes typ två och hjärt- och kärlsjukdomar ökar. Det här gäller framförallt skiftesjobbare som inte hinner återhämta sig.

Kvalité hellre än kvantitet

Längden på sömnen är inte alltid avgörande. Kvalitén är minst lika viktig. Det kan förklara varför USAs ambassadör i Finland, Bruce Oreck, klarar sig i med 3,5–4,5 timmar sömn per natt. Vad är hans hemlighet?

– Det har helt enkelt blivit så i och med tidsskillnaderna då jag är i kontakt med kollegerna i hemlandet. Jag har gått och lagt mig allt senare men vaknat samma tid som förut. Sedan uppskattar jag också att vakna innan alla andra. Det känns som att hela planeten är din, berättar Oreck.

marika krook
Marika Krook. marika krook Bild: Yle/Parad Media efter nio

För solisten Marika Krook är det livsviktigt att sova och återhämta sig för röstens skull. Liksom Oreck anser hon att det räcker med att en vuxen människa sover 4–5 timmar om sömnen är av en god kvalité. Krook kommer åt den goda sömnen genom att totalt tömma hjärnkapaciteten innan hon går och lägger sig.

– Efter en föreställning är jag full av energi och spänningar. Man måste tömma huvudet på alla känslor och bara leva i nuet. Jag utövar alltid en avslappningsritual som är inspirerad av buddhistiska munkar, berättar Krook.

Drömmen är vår inre terapeut

Virva Nyback
Virva Nyback. Virva Nyback Bild: Yle/Parad Media virva nyback

När vi sover drömmer vi också. Alla gör det alla nätter, men det är inte alltid vi kommer ihåg drömmarna. Symboldramaterapeuten Virva Nyback kallar drömmen för vår inre terapeut.

– Då vi drömmer är vi som ärligast. Det är känslor som tar sig form i bilder och drömmen är ett sätt för oss att processera dagens händelser, säger Nyback.

Enligt nyback ska man inte fästa så mycket uppmärksamhet vid drömlexikon som ebjuder universella förklaringar till olika symboler som kan förekomma i drömmarna. En orm betyder inte automatiskt en specifik sak för alla, utan är en individuell sak.

– Man får inte tolka drömmarna, man ska uppskatta dem, berättar Nyback som följer den Ullmanska metoden.

Mera sömn och drömmar i Efter Nio, måndag 29 september kl. 21.00 i Yle Fem.