Hoppa till huvudinnehåll

Butikskunderna allt nöjdare med Lidl

Affärerna i Karis, Ekenäs och Hangö har för första gången svensk reklam på ytterväggen.
Affärerna i Karis, Ekenäs och Hangö har för första gången svensk reklam på ytterväggen. Bild: YLE / Robin Lindberg lidl

Den tyska butikskedjan Lidl har allt nöjdare kunder jämfört med övriga kedjor inom den finländska dagligvaruhandeln, visar en ny jämförelse över kundtillfredsställelse och kundlojalitet.

Undersökningen har genomförts årligen sedan 2009 och Lidl har stigit kraftigt genom åren och ligger nu hack i häl med S-butikerna, som till skillnad från Lidl stampade på stället under det gångna året. Lidl är nu klart populärare än K-butikerna.

Under 2013 ökade Lidls omsättning i Finland med 25 procent till 1,2 miljarder euro. Vinsten låg på 84 miljoner euro, vilket var en aning bättre än året innan.

Lidls framgångar beror bland annat på det ökade sortimentet av inhemska varor, ett ökat antal butiker på allt bättre lägen och förmånliga priser, skriver Tom Nickels som är partner vid Avaus Marketing Innovations som tillsammans med branschorganisationen Asiakkuusmarkkinointiliitto ligger bakom undersökningen. Nickels framhåller att finländarna i det här ekonomiska läget framför allt uppskattar förmånliga priser.

Jämförelsen visar också att de traditionella bonussystemen inte längre ger någon betydande konkurrensfördel, säger Jari Perko, vd för Asiakkuusmarkkinointiliitto till Kauppalehti. Löftet om lägre pris genast fungerar bättre än löftet om att returnera pengar senare, säger Perko.

Många banker bland tio i topp

Lidl ligger på tionde plats totalt bland de 53 företag som ingår i jämförelsen, där man mäter hur nöjda konsumenterna är med ett företag samt hur benägna de är att köpa från företaget även i fortsättningen och rekommendera det för andra konsumenter.

Av de 53 företagen får Andelsbanken det högsta betyget. Tre andra banker finns bland tio i topp: den mindre POP Banken samt Sparbanken och S-Banken. Övriga företag bland tio i topp är VR, Ifolor, Habby Hall, S-butikerna, Veikkaus.

Yles Arena ligger på tolfte plats i jämförelsen. Arenan innehåller Yles webbvideoutbud och audioklipp och via tjänsten kan man också titta på tv och lyssna på radio direkt.

Sammanlagt 2 200 finländare deltog i undersökningen. De valde ut företag som de hade varit kunder hos och fick i slutändan svara på sju frågor om tre företag var.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes