Hoppa till huvudinnehåll

Nytt socialt nätverk utan reklam lockar

Screenshot från ello.com
Screenshot från ello.com Bild: Skärmdump från ello.com ello

Det senaste nya sociala nätverket heter Ello. Deras sajt ska vara fri från reklam och användarnas information kommer aldrig att säljas vidare i marknadsföringssyften. De senaste dagarna har antalet användare ökat explosionsartat.

Ello har funnits sedan mars, men det är först de senaste dagarna nätverket tagit fart. Medlem kan man endast bli via inbjudan, från andra medlemmar eller så kan man begära en inbjudan från webbplatsen. Den ökade efterfrågan har gjort inbjudningarna till en handelsvara, på bland annat ebay försöker folk sälja dem för hundratals amerikanska dollar.


Mikael Hindsberg jobbar mycket med sociala medier på Svenska Yle, han blev medlem på sajten i söndags.

– Ello har en intressant bakgrund, det lär ha tagit sin början när dragkings och queens inte fick använda sina artistnamn på Facebook, då behövdes ett alternativ. Folk som är trötta på Facebooks sätt att göra reklam och sälja information börjar hitta dit nu, säger Hindsberg.

Enkelt och funktionellt

Nu har det alltså växt långt utanför HBTIQ-kretsar. Sidan satsar på att gå tillbaka till rötterna i både stil och funktion. Chat med vänner, statusuppdateringar och bilduppladdning är hittills kärnfunktionerna. Även i designen ser allt väldigt enkelt ut.

– Det är ganska skönt att ha det så enkelt, ingen gillafunktion eller komplicerade inställningar, säger Hindsberg.

Inget problem med naket

Facebooks regler för vad man får ladda upp är ganska stränga. Skaparna bakom Ello har sagt att de inte har något problem med ”Not safe for work”-bilder, alltså material som man inte ska titta på jobbet.

– Det är klart fränare än det amerikanska konservativa Facebook där det är okej med bilder på halshuggningar men inte på nakna bröst. Vi får se vart det barkar, det känns som det här är användarnas nätverk, säger Hindsberg.

Snabbt övergående trend eller här för att stanna?

Att säga om Ello kommer att bli nästa stora grej är för tidigt att säga. Säkert är att det finns ett stort intresse för det just nu.

– Medlemsantalet ökade med 30 000 personer i timmen under fredagen och de inbjudningar jag hade att dela ut for direkt, så vem vet. Det är en fräsch fläkt som kommer i rätt tid, säger Hindsberg.