Hoppa till huvudinnehåll

Behörig ämneslärare är lika med obehörig klasslärare

En ämneslärare kan ha svårt att få tjänst som klasslärare. prov

Trots brist på behöriga lärare i huvudstadsregionen behandlas ändå ämneslärare som helt obehöriga när klasslärare ska anställas.

I våras ansökte jag om cirka 30 klasslärartjänster bara i Helsingfors och Esbo. Trots att jag är utbildad lärare blev jag inte kallad till en enda arbetsintervju.”

Så skrev en anonym behörig ämneslärare i en insändare i Hufvudstadsbladet i måndags. Skribenten har heller inte alltid fått information om skolans beslut efter ansökningsprocessen.
Utvecklingschef Ida Stolt-Haglund vid Esbo stad ser ändå inte att det är något fel på stadens ansökningsprocess.

Niclas Grönholm från Helsingfors utbildningsverk Bild: Yle niclas grönholm

- Vi upplever nog att vi har en tydlig rekryteringsprocess. Det borde inte förekomma sådana här fel, och alla som har lämnat in sin ansökan får ett meddelande efter att ansökningstiden gått ut.

Niclas Grönholm på Helsingfors utbildningsverk tycker att rektorerna ska välja lärare enligt vad de anser lämpligt.

- När rektorerna anställer på viss tid väljer man den mest lämpliga. Här har säkert funnits en ämneskombination som inte passar på en liten lågstadieskola där det finns klasslärartjänster och uppdraget är ett annat helt enkelt, säger Grönholm.

Brist på behöriga

Christer Holmlund
Christer Holmlund, FSL. Christer Holmlund Bild: YLE/Mirjam Heir christer holmlund

I huvudstadsregionen är bristen på behöriga lärare större än i övriga landet. Esbo har för tillfället ungefär 80 % behöriga klasslärare och Helsingfors har 76 % enligt Stolt-Haglund och Grönholm.

Därför är Christer Holmlund, ordförande på Finlands Svenska Lärarförbund (FSL), förvånad över att en ämneslärare inte ens kallats på intervju.

- Det finns ju en stor brist av behöriga lärare. I det här fallet är jag förvånad över förfaringssättet. Om jag som arbetsgivare skulle ha lärarbrist, så skulle jag ju göra det yttersta för att skapa ett rykte som bra arbetsgivare där man har processerna under kontroll och att det finns en genomskinlighet. Alla som har sökt jobbet borde få ta del av beslutet och det borde finnas en besvärsanvisning, säger Holmlund.

Pedagogisk utbildning ger inte förkörsrätt

Rektorerna är ändå inte tvungna att kalla in behöriga ämneslärare på intervju då det är en klasslärare som efterlyses.

- Enligt vår lagstiftare är en utbildad ämneslärare, eftersom det är ganska svartvitt, lika obehörig som en som inte har utbildning alls, säger Christer Holmlund.

Trots att man anses obehörig att undervisa som klasslärare med bara en ämneslärarutbildning i bakfickan, kan den pedagogiska kunskapen man har ändå ses som en merit.

- Det går oftast till på det sättet att man gör ett beslut att inte tillsätta tjänsten om det inte funnits en behörig som blir vald. I andra hand intervjuar man obehöriga, och då kan det finnas personer med pedagogisk utbildning med – men det är förstås lämpligheten som avgör, säger Ida Stolt-Haglund.

Ingen orsak för förändring

Det är endast personer med klasslärarutbildning som kan få en tjänst som klasslärare, andra blir endast tilldelade vikariat. Att ändra på lagstiftningen kring behörighet ser Christer Holmlund ändå inte att behövs.

- Jag ser ingen orsak att ändra på behörighetsvillkoren. Om vi öppnar förordningen kring det är jag rädd att man plockar in många i den kategorin som man kan tolka som behöriga.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen