Hoppa till huvudinnehåll

Jumpa för rumpa, med lite zumba och mambo

Vi sitter alldeles för mycket. I dagens samhälle tillbringar vi största delen av dagen med att sitta. Först på arbetet eller i skolan, sedan framför tv:n eller på sociala medier.

Visst vet vi om det, och många går på jumpa för att hållas i form. Då Anki och Svante Strömborg för tjugo år sedan grundade Sports Gym i Pargas, märkte de snabbt att folk var intresserade av mer än bara gymmet. Folk ville ha gemensamma träningspass.

Den första jumpan var mag- och bakjumpa, och den har hängt med ända sedan dess. På samma tid, samma dag, med samma namn. Och med Anki som instruktör.

– Då kanske det mycket handlade om att pröva på något nytt, på gruppträningen, minns instruktören Anki Strömborg. I dag är folk väldigt hälsomedvetna. De vill röra på sig och känner att de mår bra av att träna.

Från att ha varit en basjumpa har mag- och bakjumpan utvecklats med inslag av zumba, mambo och andra latino-inspirerade pass. Det finns en pulshöjande del, stegkombinationer och muskelövningar.
– Då jobbar du med de stora muskelgrupperna, framför allt rumpan och låren, men också hela bålen. Den är superviktig för all rörelse överhuvudtaget. Eller också om du inte rör på dig. Sitter du stilla är det ännu viktigare att träna den.

Trots att kunderna inte direkt talar om problem med sina ryggar, magar och bakar, så märks det nog att vi sitter väldigt mycket.

Hjälper det ens att motionera?

Men forskningen visar nu att sittandet i sig orsakar sådana hälsorisker som inte går att kompensera. En stillasittande livsstil kan inte åtgärdas bara genom att motionera extra mycket.

Strömborg vet ändå att de som är med om mag- och bakjumpan, de är inga soffpotatisar som på kvällen springer på gym bara för att få gott samvete.

Anki Strömborg
Anki Strömborg Anki Strömborg Bild: Yle/Dmitri Volgin anki strömborg

– Du hörde väl vilken protest det blev i början när vi skulle sätta igång med passet och förklarade vad som var på gång. De som är med på det här passet är nog sådana som deltar i olika pass, många gånger i veckan. De vill ha en väldigt varierad träning.

Just för att ge variation och inspiration så startar gymmen rätt ofta nya motionspass. Ibland verkar det som om det enbart är namnet som är det nya, eller så är det en kombination av tidigare populära träningspass.

I Pargas vill man i och för sig hänga med i allra senaste gymtrenderna, men då måste det faktiskt vara något nytt. På måndag (6.10) börjar därför höstens enda stora nyhet, ett pass i crossnature, där träningen sker utomhus, med naturliga hinder och med naturen i sig som gym. Och träningen sker regelbundet året om, oberoende av väder.
– Om det ösregnar så ösregnar det.

Programmet Närbild på Yle Fem handlar på måndag (6.10) om hur vi sitter oss till döds. Programmet börjar klockan 20.

Läs också: Livsfarligt att sitta stilla. Soffpotatisar värst utsatta.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland