Hoppa till huvudinnehåll

Barn upptäcker datorernas värld

Att vi lever i dataåldern är ett faktum påpekar man 1986. Datorer är inte onda eller goda i sig själv, allt beror på hur vi använder dem. Barnprogrammet Stoff tar oss med in i datorernas värld.

Med Stoff går vi på en upptäcktsfärd i datorernas värld. Barnen Patrik och Daniel samt redaktör Paul Olin besöker först en stor mässa med datateknik i en enorm glaspaviljong. Paviljongen har transporterats från land till land.

Patrik och Daniel får lära sig mycket om datorer. Datorerna blir mindre och mindre, från den första mekaniska räknemaskinen av Blaise Pascal till dagens millimeter stora chip. En dator kan göra det mesta, den behöver inga mammaledigheter utan kan jobba 24 timmar om dygnet. Den kan stå på sådana ställen där en människa inte vill vara. En dator kan dock inte tänka själv, eller ta över världen.

Pojkarna får testa skärmar där man kan trycka på skärmen för att gå vidare i datamaskinens fakta. Vi får också höra om en holografisk sökare från IBM som bygger på laserljus och speglar Sökaren kan avläsa streckkoder, d.v.s EAN-koder och finns i vissa större affärer.

Roliga dataspel kan också vara nyttiga hjälpmedel. Barnen får t.ex. se ett spel där för döva att lära sig tala genom att se ljudvågor.

Rasmus och Daniel vet mycket om datorer, och vill ha mera datorundervisning i skolorna. Anita Blomqvist på skolstyrelsen berättar att man får adb som vafritt ämne från åttan, och i lågstadiet kan man ha klubbar.

Stoff besöker en adb-klubb i Brändö lågstadium. En dataklubb kräver stora ekonomiska krafter. Skolan har fått fem maskiner i donation. Sextio elever har anmält sig. Lärarna i klubben berättar att barnen bör kunna använda en dator som vuxna. Dessutom får barnen se att datorerna inte är något att förhärliga. Datorn är ett arbetsredskap i plast och stål. Barnen skall lära sig programmeringsspråket, logospråk.

På frågan vad en dator är svarar barnen: man trycker på knappar och spelar, eller programmerar in på en diskett och så kan man skriva. Är det viktigt att lära sig om datorer i skolan, frågar man barn i högstadiet. Vissa menar att det är viktigt. Andra vill ge pengarna till fattiga länder i stället.

Mårten Mickos studerar adb-teknik och Lotta Wigelius ställer några frågor till honom om framtidens datorer. De kommer att bli mer naturliga, mindre och närmare människorna. Tangentbordet, bildskärmarna och det man ser kommer att förändras på 20 år. Kanske man kan tala till datorn?

Men kommer datorerna att ersätta människorna?

Text: Ida Fellman

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

Nyligen publicerat - Arkivet