Hoppa till huvudinnehåll

Explicit vs. clean version

CD-singlar
CD-singlar Bild: Yle/Johan Lindroos cd-skvivor

Fick en fråga via Twitter här om dagen där en lyssnare undrade ifall Radio X3M infört en ny policy där vi väljer att spela censurerade låtar istället för originalen, dvs så kallade ”clean versions” där t.ex. svordomar är antingen bortklippta eller ersatta med ett annat ord osv.

Hoppa över Twitterpostning


Det här är inte den första gången jag får svara på den här frågan, och liksom tidigare så är det korta svaret: nej! Svordomar och fula ord i låtar censureras inte på Radio X3M. Så varför dyker det då ändå ibland upp sådana versioner radiokanalen? Innan jag går närmare in på själva förklaringarna kan det vara bra att reda ut varför det överhuvudtaget existerar olika versioner av en och samma låt.

I USA är det nämligen otroligt vanligt med ”clean versions” på radio, eftersom väldigt många radiokanaler vägrar, eller inte vågar, spela låtar med ”fula ord” eller vulgärt budskap i rädslan för att hamna i tänderna på moralväktare och andra arga grupperingar som, ifall de skriker tillräckligt högt, kan orsaka ett bortfall av sponsorer och reklamintäkter. Så länge radio fortfarande har en maktposition i förhållande till vilka låtar som blir hittar eller nä så vill du som artist antagligen inte heller att din låt blir nobbad av t.ex. nån av de 850+ radiokanalerna som ägs av konservativa iHeartMedia (tidigare Clear Channel) för det är helt enkelt dålig business. Ifall den inte då är så pass uppseendeväckande att det går att svänga det till en bra sak.

Är svordomar ett självändamål?

Så då en artist släpper en ny låt (i USA) så släpps det oftast också en ”radio edit” som är mer lämpad för radio. Dels kan den versionen vara lite kortare än originalet, ifall de t.ex. har långa tysta intron, och framförallt, ifall de har ord som inte passar sig för den breda massan. Musikaliskt är alltså en ”radio edit” oftare lättare att ta in på en spellista än ett albumspår – men visst låter det i mitt tycke fjantigt då det fula ordet klipps bort, ersätts med censurpip eller körs via nån underlig effekt för att försöka täcka över ordet. Låten blir helt enkelt sämre. Som i exemplet med CeeLo Greens låt ”Fuck You” som på amerikansk radio hette ”forget you”.


Svordomar och fula ord är givetvis inget självändamål, eller en orsak att spela en låt på radion, men som med CeeLo Greens låt så tycker jag att den tappar hela sin styrka i den mjukare varianten. Enligt mig är oftast den version som är just så som artisten eller låtskrivare tänkte den från första början bättre än den kompromiss som gjorts om för känsliga lyssnare. Om svordomen inte är motiverad skulle väl låtskrivaren inte ha skrivit in den från första början? Det handlar alltså om en konstnärlig avvägning, och jag hävdar att låtskrivaren oftast har rätt.

För en radiokanal i Finland som inte bryr sig om svordomar uppstår problemet då skivbolaget i USA väljer att distribuera endast den rena versionen också i Europa, oavsett vad deras representanter här tycker. Ibland får vi inte ens info om att det är frågan om en ”clean version”, som med Icona Pops nya singel ”Get Lost”, utan märker det först då någon påpekar det. Har i dagsläget bett om att få tag på den riktiga versionen, får se om det lyckas.

Längden har betydelse

Sen är det inte heller alltid bara att ladda ner albumversionen, för ofta är den inte bara full av svordomar utan också längre, kan ha fler verser, långa intron, långa outron, ett annat sound, olika faktorer som inte gör att den är lika lätt att spela i en spellista på radion. Ett sådant exempel är Avenged Sevenfolds låt ”Nightmare”, en av bandets allra största hittar, vars original version är typ 1 minut och 25 sekunder längre (intro och vers), dvs 6:16 – vilket kan bli lite för mycket hårdrock för den delen av våra lyssnare som hatar heavy.


Men visst tar det ont i örat varje gång de i refrängen sjunger ”this fjuuyyhhhslurp nightmare” istället för ”this fucking nightmare”. Att få tag på en ”dirty version” av ”Nightmare” är så gott som omöjligt såhär 4 år efter att låten gavs ut. Men det är en så pass bra låt att jag hellre spelar den sämre versionen på radio än skippar den helt.

Sen kan det ju (host) nångång till och med (host host) mot förmodan hända att vi i misstag lägger in fel version, för att vi klåpar, och så tar det sin tid innan vi märker det. Men i de allra flesta fall så får vi faktiskt också en ”dirty version”, och varje gång det finns både en ”clean” och en ”dirty version” så väljer vi ”dirty”. Det är alltså inte svordomar som fäller, eller plockar in, en låt på spellistan, utan det handlar nog om helt andra kriterier, i första hand musikaliska men givetvis också vad kommer till text och budskap.

"Det handlar inte om censur, utan om god smak!"

Som t.ex. med Kartellens låt ”Svarta Duvor & Vissna Liljor” där det förekom ett hot mot en enskild person, i det här fallet Sverige Demokraternas ordförande Jimmie Åkesson. Låten spelades dock enskilda gånger i specialmusikprogammen då man snackade om låten just för att den blev så omtalad och kunde lägga den i ett sammanhang. Ett direkt rasistiskt budskap är inte heller någonting vi vill ha på spellistan, men i ett journalistiskt sammanhang kan det göras undantag.

Ett annat beslut som gjordes var att plocka bort M.I.A låten ”Paperplanes” från spellistan genast då nyheten om skolskjutningen i Kauhajoki kom, lika så efter Utöyamassakern, eftersom det så tydligt hörs skott i låten. Men det anser jag att inte handlar om censur, utan om att inte ha dålig smak. Låten är senare lagd i rotation igen.


Lite bakgrund och historia

Musik har genomtiderna varit utsatt för censur. I t.ex. nazityskland var musik komponerad av judar och bolsjeviker bannlyst, givetvis i propagandasyfte. I Finland efter kriget fanns det vissa låtar med rysshat som det var förbjudet att spela på radio, medan det på 60-talet var främst moraliska orsaker som gjorde att låtar fick spelförbud, t.ex. på grund av tvetydigheter, politisk propaganda, låtar som gjorde narr av religion osv. 1972 lyftes i alla fall alla förbud och ansvaret för vad som är okej och vad som inte är okej flyttades över till chefer och redaktörer (mer om det här hittar du på finska i det levande arkivet: Radion kielletyt levyt).

Ett annat klassiskt exempel är låten ”God Save The Queen” av the Sex Pistols som släpptes år 1977 just då drottning Elisabeth firade 25 år vid tronen. Såväl BBC som kommersiella stationer vägrade spela låten som sålde som Putin-ost i Imatra, och antagligen skulle ha toppat den officiella singellistan i Storbritannien. Nu blev den tvåa på listan och misstankar finns att BBC som hade hand om listan mixtrade med resultatet för att den inte skulle bli etta.


“The Filthy Fifteen”

I USA i mitten av 80-talet bildades i sin tur en kommitté som gick under namnet Parents Music Resource Center – PMRC, som listade 15 låtar som de kallade för ”The Filthy Fifteen” – dvs de femton värsta låtarna med budskap om sex, våld, droger och annat opassande innehåll (som förstör ungdomen). På listan hittar vi låtar av bland annat Twisted Sister, Prince, Black Sabbath, Madonna, Def Leppard m.fl.

”The Filthy Fifteen” minus AC/DCs låt “Let me put my love into you” och Vanitys “Strap on Robbie baby” som inte finns på Spotify:



I augusti 1985 ordnades en utfrågning i senaten där bland annat Twisted Sister frontmannen Dee Snider gör sitt bästa för att försvara musikernas ståndpunkt i frågan. Här ett klipp från dokumentärern ”A Headbangers Journey” där Dee Snider beskriver situationen.

Fult och vulgärt

Olika sätt att handskas med fula ord och annat vulgärt i låtar:
(källa: Wikipedia )

  • Blanking: Då volymen för det fula ordet är helt eller delvis nedtystat
  • Bleeping: Då ett ljud, vanligen ett pip, överröstar hela eller en del av ordet
  • Resampling: Då ett liknande ljud av vokaler och music överöstar ordet
  • Resinging: Då det fula ordet/frasen ersätts med ett annat ord/fras
  • Backmasking: Då det fula ordet spelas upp baklänges, ibland både sång & music baklänges) Repeating; Då ordet innan det fula ordet repeteras istället för det fula ordet
  • Skipping: Då det fula ordet är bortklippt
  • Disc scratching: (Inom hip hop) Då det fula ordet scratchas så att det låter som ett annat ord, är långsammare eller snabbare.
  • RoboVoicing: Då ordet görs totalt oförståeligt, ofta med en robotliknande effect.
  • Distorting: Då det (inte fullt så) fula ordet, som t.ex. “shit” söndras genom att bli utsatt för distortion.
PMRC drev inte bara på ett lagförslag om att märka ut skivor med snuskigt innehåll (1993 introducerades de klistermärken som vi ännu idag känner till som ”Parental Advisory – Explicit Lyrics”-klistermärken), utan också pressade skivbutiker att flytta bort album med stötande skivomslag från hyllan till ”under disken” och lobbade för att tv-stationer och radiokanaler skulle bojkotta olämpliga låtar. Bland annat lyckades de få flere stora amerikanska varuhuskedjor att plocka bort musiktidningar (speciellt rockmagasin) från sina butikshyllor.

God smak vs. konstnärlig- och yttrandefrihet

Exempel på textrader som bytts ut och blivit bortklippta finns det hur mycket som helst! Listan omfattar allt från Lady Gaga till Maroon 5, Michael Jackson och Billie Holiday. Ibland har ”gay” bytts ut mot ”say” som i Taylor Swifts ”Picture to Burn”. En annan gång så är det ord som ”war” plockats bort… ja ju fler exempel jag listar desto fjantigare känns det. Ibland är det staten och politiker som sagt ifrån, ibland är det artisterna själva som valt att det ska finnas olika versioner för olika målgrupper. Ibland har t.om. radiokanaler själva valt att klippa i låtar, och då är det ju kanske i artistens intresse att själv fixa en version utan problem ordet eller frasen. En sak är säker - så länge det finns total olika värdegrunder som propagerar för vad som är moraliskt rätt/fel, och så länge musikbranschen är en miljardbusiness, så kommer vi att få leva med dessa olika versioner.

Sen kan jag ju tycka att det här är lite av ett i-landsproblem! Det förbjudna är ändå alltid tillgängligt, och ifall din favorit radiokanal inte vill spela en viss version så kan du alltid lyssna på den hemma. Och jo, det handlar om konst och yttrandefrihet, och visst, det är viktigt att värna om. Då jag väljer musik till kanalen vill jag hur som helst att det är den ur vårt perspektiv bästa möjliga versionen. Ibland med fult ord, ibland utan.

Läs också