Hoppa till huvudinnehåll

Laddningspunkt till Ekenäs - men elbilarna är ännu få

Scott McDonald har en elbil.
Scott McDonald har en ny elbil (hybrid) som med en laddning går 35-40 kilometer - i varmt väder. Scott McDonald har en elbil. Bild: Yle/Tove Virta scott mc donald,Ekenäs

Nu kan Hangöbon Scott McDonald köra till Ekenäs och handla på enbart el då en ny laddningspunkt för elbilar har dykt upp i staden. Hans elbil är en av drygt 600 i Finland medan det i Norge finns närmare 38 000. Men tanken är att det småningom i Finland också ska finnas lika många elbilar.

Scott McDonald kör hybridbilen Mitsubishi Outlander som han kan välja om den går helt gå på el eller också använda bensin. Han är nöjd då det nu finns en laddningspunkt i Ekenäs. Då han bor i Täktom så betyder det att han nu kan göra en resa till Ekenäs helt på el - det gick inte tidigare.


- Det är jättefint att den är här, jag kom på bara el från Hangö. När jag får en andra laddning här så kommer jag tillbaka också med bara el, säger han.

18 elbolag har tillsammans grundat Liikennevirta

Laddningspunkten i Ekenäs har både snabb och långsam laddning. Den snabba laddar på 23 minuter. För en full laddning kan Scott köra cirka 35-40 kilometer om det är varmt väder - om det är kallt kortare.

18 mindre elbolag i Finland har slagit sig ihop och grundat aktiebolaget Liikennevirta som är ett laddningsoperatörbolag. I Västnyland är Ekenäs Energi en av delägarna och laddningspunkten Virta i Ekenäs hör till Liikennevirta. Ekenäs Energi vill inte berätta mer om vidare planer i det här skedet men från Liikennevirtas sida bekräftar man att det finns tankar om fler laddningspunkter i Västnyland än den i Ekenäs. I Lojo finns från tidigare också en laddningsstation i Fortums regi.


Den laddningspunkt som finns i Ekenäs har inte officiellt öppnat ännu. Därför kostar det tills vidare inget att ladda här.

Men Scott McDonald minns då han laddade bilen på en laddningspunkt i Aura, där kostade elen 20 cent per minut.

- Det blev alltså 6 euro för en tank och för den kör jag cirka 35 kilometer, säger han och konstaterade att det var dyrt.

Det är inte bara elbolag som kan erbjuda ström till elbilar - i princip kan vilken restaurang eller matbutik som helst betjäna kunderna genom att sälja el. Den vanliga hushållselen passar för långsam laddning då full laddning betyder flera timmar. Vill man erbjuda snabbladdning måste strömstyrkan vara helt annan, ofta kan bilarna laddas på båda sätten.
Priset bestämmer ändå varje företagare skilt för sig och för tillfället har inte marknadslagarna gjort sig gällande och pressat priset på de få laddningspunkter som finns.

Laddningspunkt till Hangö?

I Finland fanns i slutet av september 633 elbilar. Det här kan jämföras med Norges nästan 38 000 elbilar, staten har där satsat mycket på att stöda utvecklingen.

Kommunikationsministeriet i vårt land jobbar som bäst med att göra upp planer för hur laddningsnätet för elbilar ska se ut.

De planerna grundar sig på EU:s direktiv för hur laddningsnäten för elbilar ska se ut som godkändes den 29 september. På basen av det gör ministeriet under det här året upp en plan för Finland som ska gälla från år 2016.

Den arbetsgrupp som jobbat med det här har uppskattat att det år 2020 finns mellan 20 000 och 40 000 elbilar i Finland. För att minikravet på EU-direktivet ska uppfyllas så bör det då också finnas 4 000 laddningspunkter. Det går nu att ladda elbilar på 104 olika ställen i Finland (1.10). Punkten i Ekenäs finns inte ännu med i den här siffran eftersom den ännu officiellt invigts.

Interiören i Scott McDonalds elbil.
Så här ser Scotts Mitsubishi ut innanför. Interiören i Scott McDonalds elbil. Bild: Yle/Tove Virta scott mcdonald,Ekenäs

På det utkast som arbetsgruppen har som grund för sitt vidare arbete så är möjliga laddningspunkter utplacerade i Västnyland i Hangö (på basen av hamnen) och i Raseborg samt Lojo (på basen av att städerna har över 10 000 invånare).

McDonald har skaffat en hybridbil främst med tanke på miljön. Helst skulle han ha haft en elbil.
- Det är inte möjligt i Finland att skaffa en bil som endast går på el, säger han. Den enda som fungerar riktigt bra och som man kan köra långa sträckor med är Tesla som kostar 100 000 euro säger Scott Mac Donald som betalade cirka hälften.

Karta över de officiella laddningspunkterna i Finland (sahkoinenliikenne.fi)
Finska Yles artikel om bland annat Tesla
Det gemensamma bolaget Liikennevirtas egna sidor

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland