Hoppa till huvudinnehåll

De små detaljerna gör krögarlivet krångligt

Linda Stenman-Langhoff och Filip Langhoff driver restaurangen Ask.
Linda Stenman-Langhoff och Filip Langhoff driver Restaurant Ask. Linda Stenman-Langhoff och Filip Langhoff driver restaurangen Ask. Bild: Yle/Jonas Blomqvist restaurant ask

Restaurangägarna Linda Stenman-Langhoff och Filip Langhoff kan inte hålla sig till vanliga åtta timmars arbetsdagar. Då arbetsdagen på restaurangen tar slut står pappersarbetet i tur.

Det är inte bara mat som ska tillredas och serveras då man driver en restaurang. En stor del av jobbet går ut på att fylla i olika rapporter.

- Det finns så många instanser man måste rapportera olika saker till. Då vi började var det ganska svårt och vi behövde mycket hjälp, men nu börjar det bli lättare då vi börjar förstå vad som behövs, berättar Linda Stenman-Langhoff, som driver Restaurant Ask tillsammans med Filip Langhoff.

Trots den omfattande byråkratin vill krögarparet också rikta ett stort tack till de instanser som håller ett vakande öga över restaurangerna.

- Det är ju nog så att man får hjälp om man ber om råd. Man ska inte heller vara rädd för att be om hjälp, säger Filip Langhoff.

Krångliga detaljer orsakar huvudbry

Då man driver en restaurang så finns det många rapporter som ska fyllas i och många papper att hålla reda på. Enligt Stenman-Langhoff är det i det stora hela helt vettiga saker som ska skötas, men det finns små detaljer som ställer till med stora problem.

- Ett exempel är alkohollagen, som kräver att alla som serverar alkohol ska ha ett utskänkningspass. Man kan få de här passen från flera olika skolor, men sedan ska arbetstagaren själv ha med sig ett bevis på att den har utfört kursen och vi ska ha kopior på det här som vi ska hålla reda på, säger Stenman-Langhoff.

Det skulle enligt henne vara mycket enklare om det skulle finnas ett enda register över alla som har tagit utskänkningspass.

- Det är ett bra exempel på byråkrati som har en bra grundtanke, men där det inte är riktigt genomtänkt, eller i varje fall är det inte gjort praktiskt. Det finns många liknande exempel, säger Filip Langhoff.

Större problem för mindre restauranger

Speciellt för en liten restaurang blir pappersjobb en stor del av hela jobbet.

- Alla rapporteringar ska ju göras oberoende hur lite restaurang det är. Om man räknar i arbetstimmar så blir det nästan en persons heltidsjobb om man tar med allt pappersjobb som ska göras. Det är ungefär lika mycket pappersjobb om det är en liten restaurang som om det är en stor restaurang, berättar Linda Stenman-Langhoff.

Filip Langhoff vill föra fram en dos konstruktiv kritik.

- Även om alla instanser som man ska rapportera till är statliga, så jobbar de individuellt. Det finns inget som knyter samman dem. Varför kan de inte ha, låt oss säga, en gemensam portal där man kan logga in och sköta allt som har med restauranger att göra? Det skulle göra den byråkratiska biten extremt mycket lättare, funderar Langhoff.

Artikeln är en del av Yle Huvudstadsregionens satsning #BättreByråkrati, där vi tar upp och granskar byråkratin i sömmarna. Läs även de övriga artiklarna i satsningen:
Jonas Blomqvist: Den man älskar, byråkratiserar man
Den förbannade byråkratin!
Pappershelvete av att anställa en arbetslös
Brevväxling är uppfinnarens vardag
Politiker: Bort med byråkratiskan!
Expert: Byråkratiskans tradition måste brytas

Läs också