Hoppa till huvudinnehåll

Camilla Back - fitnessdrottningen från Vasa

Camilla Back tränar fitness
Camilla Back tränar fitness Bild: Camilla Back camilla back

25-åriga Vasabon Camilla Back blev i oktober 2014 trea i världsmästerskapen i bikini fitness i Kanada. Vad är det som krävs för att komma upp på en sådan nivå och hur går den världen ihop med vardagen som sminkös bland annat på tv-programmet Strömsö?

- Jag är som tur en morgonmänniska som inte har något problem med att stiga upp tidigt på morgonen. Under veckorna brukar jag vakna 5-6-tiden och genast ta ett pass på crosstrainern jag har hemma. Sedan åker jag till jobbet och eftersom jag oftast har ledigt på eftermiddagen passar jag på att köra ett stryketräningspass på gymmet då.

Fitnesstrillingarna

Vill man komma till toppen gäller det att inte ligga på soffan med en påse chips utan följa en ganska specifik matplan, speciellt före tävlingarna. Camilla är inte den enda hälso- och träningsintresserade i familjen, hon är trilling och även systern Sara och brodern Robert tränar och tävlar aktivt. Hon menar att det är lättare att upprätthålla en strikt diet om man har folk i sin närhet som förstår vad det innebär.

Camilla Back, trea i VM i fitness bikini
Camilla Back blev trea i Fitness-VM 2014 Camilla Back, trea i VM i fitness bikini Bild: Camilla Back camilla back

- Jag är godisråttan av oss tre, det är nog jag som har svårast att hålla mig borta från till exempel sötsaker. Men visst händer det att jag äter godis ändå, man måste ju samtidigt njuta av livets goda.

Var och varannan dag ser man löpsedlarna skrika ut fördelarna och farorna med olika dieter och vare sig det är LCHF, 5:2 eller någon annan trend tycker Camilla att det är viktigast att lyssna på sin egen kropp.

- De här trendiga dieterna kommer och går och alla får ju pröva sig fram till det som passar en själv bäst, det som jag tycker är viktigast är att man hittar en livsstil som man trivs med och kan hålla hela livet.

Från soffpotatis till vältränad

Om man då ligger där på sin soffa och känner att det är motigt att komma igång så kan det vara svårt att motivera sig. Hur gör Camilla då det känns trögt?

Man måste inte ställa sig på vågen eller se sig själv i spegeln varje dag utan ha tålamod. Om man tar en dag i taget och lever så hälsosamt man kan och så blir det nog bra i slutändan.

- Klart man har bättre och sämre dagar. Jag har ju ett konkret mål, jag ska ju stå på scenen i bikini så jag har ju inget val, haha. Alla ska ju dock inte tävla så då är det viktigast att man inte gör för stora förändringar för snabbt. Vill man göra en förändring kan man till exempel börja med att ta bort godiset eller bara ha en godisdag i veckan. Man måste inte ställa sig på vågen eller se sig själv i spegeln varje dag utan ha tålamod. Om man tar en dag i taget och lever så hälsosamt man kan och så blir det nog bra i slutändan.

Tröskeln att gå till gymmet kan vara hög då man är otränad, man är rädd för att man inte ska passa in bland alla vältränade och snygga människor i sina coola kläder. Hur ska man våga sig till gymmet?

- Jag känner igen den känslan för jag kände likadant första gången jag gick till gymmet, det gör säkert alla. Man tror att man gör fel och att alla tittar men det är nu ingen som bryr sig om något annat än sin egen träning så kör ditt eget race. Viktigast är att man gör saker som befrämjar ens hälsa på lång sikt.

Välförtjänt paus

Fitness-branschen är hård och krävande och även Camilla känner att med ett brons från VM på spiselkransen är det dags att ta en välförtjänt paus.

- Detta är ju inte en gren som man håller på med hela livet, det handlar väl om några år till skulle jag tro. Närmaste planen är att ta åtminstone ett års paus. Jag har tävlat ganska tätt ett tag nu och visst tär det på kroppen då man går på diet och tränar hårt. Givetvis vill jag även under pausen upprätthålla en hälsosam livsstil så gott det går men jag ska nog unna mig både det ena och det andra – precis som alla andra.

Camilla Back besökte Lördax-Studion 25 oktober och intervjuades av Hannah Norrena och Jukka isojoki. Hennes blogg hittar du här.

Hälsa

  • Sömn

    Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Man sover lutad mot sitt arbetsbord

    Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Markku Partinen

    Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • En kvinna som vilar på en hög med häften på ett konferensbord.

    Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Starr (gråstarr, katarakt)

    Har världen förlorat sina färger? Har du svårt att se i mörker eller att hitta glasögon som passar? Bländar mötande bilars strålkastare dig? Kanske dags att uppsöka en ögonläkare.

  • öga

    Glaukom (grönstarr)

    Glaukom är en lömsk sjukdom som i början inte ger några symptom alls, men som obehandlad kan leda till en betydande synnedsättning. I 40-årsåldern borde alla låta kontrollera sina ögon.

  • bild för sluta panta

    Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

Nyligen publicerat - Hälsa

  • Gravid kvinna tränar.

    Så tränar du under graviditeten

    Förbered dig för ditt livs största idrottsprestation.

    Fördomar om träning under graviditeten håller på att luckras upp. Det som tidigare förknippades med själviskhet och risk för komplikationer är idag ett medvetet och hälsosamt livsval. Med graviditetsträning förbereder du din kropp för ditt livs största idrottsprestation.

  • Närbild på pillerburk med kalcium, magnesium och zink.

    Mångsidig mat vinner ännu över alla piller

    D-vitamin är det enda kosttillskott du kan behöva.

    Burkarna med kosttillskott upptar allt fler hyllmeter i hälsokostaffärerna, apoteken och matbutikerna. Här trängs vitaminer med mineraler, fettsyror, växtextrakt och proteinpulver. Marknaden har vuxit enormt, men hur mycket av det här behöver vi på riktigt?

  • Sophia Backlund med sin häst Hilton II

    Storsatsning på idrottskarriär också som gravid

    Baby och byte av häst väntar Sophia Backlund.

    Dressyrryttaren Sophia Backlund, 31, siktar målmedvetet uppåt i ryttarkarriären. Efter många intensiva år på tävlingsbanorna gör hon nu ett kort uppehåll för att bli mamma i juni. Planen är att komma tillbaka med ny häst och satsa mot ännu större mål i framtiden.