Hoppa till huvudinnehåll

JHL hotar med strejk i Esbo

Prästkragsvägens och Hannusvägens korsning i Esbo
Förslaget att skötseln av gator och vägar i Esbo skulle utlokaliseras faller inte i god jord hos facket. Prästkragsvägens och Hannusvägens korsning i Esbo Bild: Yle/Helena von Alfthan kollektivtrafik,esbobuss

Esbo stads ledning får kritik för att ha förberett en utlokalisering av upp till 1 000 tjänster inom staden. Fackförbundet för den offentliga sektorn, JHL, rasar över att arbetstagarsidan inte har hörts.

Staden har planer på att konkurrensutsätta tekniska sektorn. Förslaget skulle leda till att städare, byggare och plogbilschaufförer som i dag arbetar för stadens affärsverk skulle arbeta för privata bolag. Ärendet blev offentligt när Helsingin Sanomat rapporterade om förslaget i tisdags.

JHL riktar nu skarp kritik mot att att arbetstagarsidan inte har hörts. Går förslaget vidare i den här formen kan det bli strejk.

- Om det blir det förslaget som behandlas, är det mycket sannolikt att det blir arbetskonflikter. Gänget kan inte acceptera det där, säger Rune Takamaa till Yle Huvudstadsregionen.

Det blev billigare att beställa vägunderhåll av privata bolag

Det är sparbehovet i en trängd ekonomisk situation som har lett till att Esbo ser över den tekniska sektorn. Stadens affärsverk för stadsteknik och fastighetsskötsel berörs.

Då staden beställer ett jobb från ett av de här affärsverken kan de förhandla om priset, men inte göra en upphandling där affärsverket konkurrerar med privata bolag. Staden är inte tvungen att köpa tjänster av sina egna affärsverk, och har prövat på att konkurrensutsätta tekniska tjänster på vissa områden.

I Hagalund och norra Esbo har underhållet av gator och vägar inte getts till stadstekniska affärsverket, och det visade sig att det blev billigare att låta privata bolag sköta plogning och rengöring av vägarna.

- När det gäller underhåll av gator och vägar är stadens affärsverk tiotals procent dyrare än privata bolag. Men när det gäller skötsel av grönområden är stadens affärsverk mycket konkurrenskraftig jämfört med privata aktörer, säger stadsingenjör Harri Tanska.

Facket vill utveckla stadens egen verksamhet

På JHL har man förståelse för att man måste se över hur mycket det kostar att reparerar vägar och städa stadens utrymmen. Men att utlokalisera verksamheten är inte det alternativ de tycker är bäst. Ska det göras nedskärningar kunde de göra genom att utveckla stadens egna affärsverk.

- Om det är någonting som är överlappande eller ineffektivt, så måste man göra någonting åt det. Vi anser att tekniska sektorn i Esbo ska centraliseras och utvecklas den vägen, säger Rune Takamaa på JHL.

Stadsstyrelsen i Esbo diskuterar konkurrensutsättningen under sin aftonskola på måndag.

Läs också