Hoppa till huvudinnehåll

Hur ska sex läras ut?

Vem är det egentligen som ska berätta för de unga om sex och sånt? Ligger ansvaret helt och hållet på skolan eller ska det diskuteras hemma vid köksbordet? Vi frågade de unga hur de vill ha det.


- Det är nog mest skolans ansvar att berätta, säger Victoria Riikonen. Alla vill inte prata om det med sina föräldrar.

För många är sex något privat och känsligt, i fall ungdomarna får höra om det i skolan så känns det kanske inte som att det kommer så nära in på dem själva. Man vågar säkert också fråga mer i skolan, tror Riikonen.

- Man kan inte lägga allt ansvar på skolan, tycker Daniel Andersson. Det ska vara en kombination av skolan och föräldrarna.

Daniel Andersson
Daniel Andersson, 16 år Daniel Andersson Bild: Yle/Berislav Jurisic daniel andersson

Är sex då något som man kan och vill prata om tillsammans med sina föräldrar?

- Jag kan nog prata om det tillsammans med mina föräldrar men det blir oftast på en mer skämtsam nivå, konstaterar Andersson.

- Jag tycker nog att man kan prata med föräldrar om det men det kan inte slopas i skolan, säger Alexander Beijar. Man har ändå en viss respekt för läraren i skolan medan det hemma skämtas bort.

Hur vet du det du vet om sex?

Skolans sexualupplysning börjar redan i lågstadiet, men det är i högstadiet som de mer omfattande diskussionerna förs inom hälsokunskapen och biologin.

Någonstans kring femman eller sexan kom det upp första gången, minns Alexander Beijar. Sedan tystas det ner en bit och på sjuan och åttan tas det upp igen i hälsokunskap. Beijar säger att det mesta han vet om sex kommer från skolundervisningen. Visst pratas det om sex tillsammans med kompisar men det är mest fnissande.

Victoria Riikonen
Victoria Riikonen, 18 år Victoria Riikonen Bild: Yle/Berislav Jurisic victoria riikonen
- Det mesta jag vet är från skolan, säger Victoria Riikonen. Sedan har vi pratat lite om det hemma. Men också från olika nätsidor och så pratas det mycket bland kompisar.

Hur borde det vara, då?

Läraren har ett stort ansvar då det gäller sexprat. Det är väldigt mycket fast i läraren och hur klassen fungerar, tycker Frida Sigfrids. Om läraren tycker att något är pinsamt och lider så smittar det av sig på hela klassen.

- Det är viktigt hur läraren lägger fram det, säger Daniel Andersson. Läraren måste kunna prata och förklara naturligt om sex.

Alexander Beijar
Alexander Beijar, 16 år Alexander Beijar Bild: Yle/Berislav Jurisic alexander beijar
Alexander Beijar tycker det är viktigt att läraren inte slänger ut allting på ett tomt bord, att undervisningen doseras ut i rätt mängder och tar upp saker då det är relevant. Att informationen kommer utspridd i små doser, helt enkelt.

- Diskussion i klassen tror jag på, säger Daniel Andersson.

- Jo, det är viktigt att eleverna får påverka vad de vill veta, säger Frida Sigfrids. Vågar man inte fråga något så kunde det finnas en frågelåda för anonyma frågor.

Det är många som inte vågar fråga det som de egentligen funderar på, säger Victoria Riikonen. Och då kanske man väntar på att någon av de som vågar fråga skall göra det.

- Jag tror också att det är väldigt många som inte vågar fråga öppet i klassen. Högstadiet är en känslig tid och fastän det är en seriös diskussion så är det ändå pirrigt för många, säger Alexander Beijar.

Googla sex då?

Frida Sigfrids
Frida Sigfrids, 18 år Frida Sigfrids Bild: Yle/Berislav Jurisic Borgå,frida sigfrids

Det är väldigt bra att informationen finns lätt tillgänglig och att man snabbt hittar den, säger Frida Sigfrids. Hon vet ändå att man ska vara väldigt försiktig på nätet då det finns så mycket som inte alls stämmer.

- Det är viktigt att man lär sig tänka kritiskt, säger Sigfrids.

Att man kan hitta information på webben underlättar både lärarens och föräldrarnas roll, tycker Alexander Beijar. Samtidigt anser ham att skolan borde ta ett större ansvar i att lära ut hur man sållar informationen på webben.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland