Hoppa till huvudinnehåll

Konditionstest

Deltagare i Kanontian 2013 i Ekenäs
Alla kan mäta sin konditionsnivå med ett Coopertest Deltagare i Kanontian 2013 i Ekenäs Bild: Yle/ Bubi Asplund kanontian 2013,Ekenäs

Det finns många olika sätt att mäta konditionen på, ett av de enklaste är Coopertestet, som helt enkelt går ut på att se hur långt du orkar springa på 12 minuter.
Testet utvecklades av Kenneth H. Cooper under 1960-talet i den amerikanska armen, och har visat sig vara en utmärkt metod för att mäta den maximala syreupptagningsförmågan hos testpersonen.

Man kan utföra testet ensam, men det är förstås lättare om man själv inte behöver titta på klockan hela tiden, utan har en kompis som sköter den detaljen. Lämpligast utför man löptestet på en idrottsplan, då det där är lättast att räkna ut hur långt man har sprungit, men i princip kan man springa varsomhelst förutsatt att det inte finns backar som påverkar löpningen negativt.

Så på med löpskorna och ut, eller in om det är så att du inom rimligt avstånd har en löpbana inomhus. En lätt modell att räkna ut sitt resultat är att gå in via denna länk: Räkna ut ditt konditionsvärde med Coopertestet. Skriv in ditt resultat i rutan Distans i meter och klicka på skicka så får du ett konditionstal kan du se hur bra din kondition är i jämförelse med andra i din ålder. Konditionstalet som du får genom utvärderingen där ger dig helt enkelt en fingervisning om vilken din maximala syreupptagningsförmåga (VO2-max) är.

För att få ett exakt värde på den maximala syreupptagningsförmågan bör man testas av utbildade experter, då mäts såväl puls som laktat (mjölksyra). Mitt triathlon gänget genomgick en sådant test hos idrottsfysiolog Mika Lehtonen. Här kan du se tabellen som deras formnivå (1-7) definierades enligt. Se längst ner på den länkade sidan.

Hur gick det i vårvintras då Jontti, Undra sa flundras Hanna Enlund och Veckoslutskommitténs Nicke Aldén och Magnus Hansén samt x3m lyssnaren Daniel Enqvist sprang Coopertest? Svaret får du i följande arenaklipp:

Endel kritiker hävdar dock att Coopertestet är ytterst krävande och kanske därför inte är lämpligt för äldre personer med mycket dålig kondition. För dessa rekommenderas istället UKK institutets gångtest. http://www.folkhalsan.fi/Folkhalsan-idrott/Motion-och-idrott-for-alla/Traning/Testning-for-motionarer/