Hoppa till huvudinnehåll

Vem ska betala för konsten?

Maike Lond, Ten Journeys To A Place Where Nothing Happens
Maike Londs föreställning Ten Journeys to a Place Where Nothing Happens är aktuellt på teaterfestivalen Baltic Circle i Helsingfors. Maike Lond, Ten Journeys To A Place Where Nothing Happens Bild: Baltic Circle/Ronia Moslam baltic circle

Maike Lond är artisten som begav sig på jakt efter en mecenat. Det lyckade inte, men istället gjorde hon en performanceföreställning om sin process. Nu är hon ännu mer övertygad om att den privata sektorns intressen inte går att kombinera med en konstnärlig autonomi.

Den politiska trenden där kulturens och den privata sektorns finansiella intressen i allt högre grad smälter samman väckte en idé hos den estniska artisten Maike Lond.

- Det pratas hela tiden om pengar inom konst- och kulturfältet, men debatten kommer inte vidare, säger Lond. Jag har deltagit i så många seminarier där representanter från fältet bråkar med fondmänniskor, där alla skyller på varandra och den konstruktiva diskussionen lyser med sin frånvaro. Jag ville bort från det här.

Hon började leka med tanken om att ingå ett förhållande med en mecenat – att frigöra sig från det eviga beroendet av institutioner, fonder och kulturministeriets politik. Helt enkelt gå tillbaka till tiden före statsfinansierad konst.

- I min fantasi gick jag på tebjudningar där min roll var att mingla omkring med en tekopp i handen och se konstnärlig ut. Det skulle sedan finansiera mitt konstnärskap.

Från motgång till succé

Planen visade sig vara svårare att förverkliga än hon tänkt sig.

Hon menar att en institutionsteater kanske kan ha nytta av privata finansiärer. Men en enskild konstnär, var ska hen limma upp företagens reklam?

- Jag vill inte klä mig i logos.

Det var ändå ett ärligt försök att ta reda på hur ett dylikt koncept skulle kunna fungera.

- Jag försökte på riktigt hitta finansiärer. Jag ville bli artisten med en mecenat, det skulle bli min grej. Det berodde också på att jag vid den tiden själv hade det ekonomiskt väldigt kärvt, jag hade inget annat val.

Hon hittade inga sponsorer, men istället blev det en performanceföreställning, Ten Journeys to a Place Where Nothing Happens, som väckt ett enormt intresse och nu är aktuell på teaterfestivalen Baltic Circle i Helsingfors.

Frågan om integritet

Nu är Lond ännu mer övertygad om att den privata sektorns intressen inte går att kombinera med en konstnärlig autonomi.

- Jag ser det absolut inte som en vettig lösning. Tänk bara på till exempel läkemedelsindustrin. Investeringarna kommer från privat håll, klart det påverkar utbudet. Vi har en massa olika sorters viagra men inget botemedel mot aids, eftersom det är vinsten som räknas. Varför skulle det vara annorlunda med konsten?

Maike Lond säger att orsaken till att konstnärer så ofta talar om pengar är att det är ett konstant närvarande stressmoment för många. De tillfällen då man får jobba ostört och fokuserat, utan att fundera på tusen ansökningar och deadlines, är sällsynta. Det vore ändå viktigt att få koncentrera sig på kvalitet istället för att effektivera och strama åt.

Lond har turnerat runt om i Europa med sitt verk och hon säger att tendenserna är de samma på de flesta håll: högerkoalitioner tar över och statsunderstöden för konst minskar.

- Om vi hela tiden går med på att resurserna blir mindre, blir kraven automatiskt också lägre. Arbetet lider. Visst kan vi skära ner, lite åt gången, fältet kan anpassa sig. Men det kommer att synas i konsten. Vill vi faktiskt det?

Lasso den här veckan handlar om pengar. Se programmet onsdagen den 5.11.2014 klockan 20:00 på Yle Fem, samt på Yle Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje