Hoppa till huvudinnehåll

Kera ska få ett ansiktslyft

en skylt med ett tåg och texten kera
en skylt med ett tåg och texten kera Bild: Nina Sederlöf/YLE kera tågstation

Det ödsliga Kera ska växa explosionsartat och bli en ny hipp stadsdel där man klarar sig utan bil. Projektchefen Pekka Vikkula kallar det för en stadsplanerares dröm.

Du tittar ut igenom tågfönstret. På ena sidan ser du en fabriksbyggnad med sönderslagna fönster och väggarna täckta av graffitimålningar. På den andra sidan av perrongen ser du en enorm logistikcentral som omringas av ett högt stängsel. Du har kommit till Kera, Esbos framtida hippa stadsdel.

- Just nu domineras Keras stadsbild av industriella fabriksliknande byggnader. Men största delen av de industriella aktörerna kommer att lämna området inom de närmaste åren. Det tog inte länge för oss att inse att Kera, som finns invid kustbanan, är ett ypperligt ställe för ett nytt bostadsområde, säger projektchef Pekka Vikkula.

Vikkula, som också är hjärnan bakom bostadsområdet Storåkern, har storslagna planer för Kera. Vikkula vill nästan tjugofaldiga det nuvarande invånarantalet på cirka 800 genom att bygga högt och tätt.

- Vi håller på ritar om detaljplanen för området kring tågstationen. Vår tanke är att bygga ett tätt befolkat promenadcentrum med över 15 000 invånare, säger Vikkula.

Vikkula låter ivrig när han berättar om hur Kera är en stadsplanerares dröm.

Det nya Kera kommer att byggas mellan Åboleden och Åbovägen.
Det nya Kera kommer att byggas mellan Åboleden och Åbovägen. Bild: Google Maps skärmdump från google maps

- Det finns inget liknande ställe så nära Helsingfors som är så tomt på bebyggelse!

En grön stadsdel vid järnvägen

Kera ska bli en grön och så gott som utsläppsfri stadsdel för fotgängare och cyklister där det ska finnas möjligheter att motionera i naturen, visionerar Vilkkula.

Hans vision bygger planer som vill förlänga stadsbanan från Alberga till Esbo centrum, vilket betyder att sträckan skulle utvidgas med ytterligare två tågbanor. Det här skulle möjliggöra tätare tågturer från Esbo till Helsingfors.

- Kera är så bra beläget att det hoppeligen inte kommer att finnas ett behov av att bygga ett köpcenter av Sellos (ett köpcenter i Alberga) storleksklass. De flesta tjänster en människa kan tänkas behöva finns ändå bara två tågstationer ifrån Kera, så vi kan i princip fokusera helt och hållet på att bygga bostäder.

Logistikcentralens flytt betyder 3000 arbetsplatser färre

Kera ska inte bara få flera invånare utan också flera arbetsplatser. Just nu finns det omkring 8 800 arbetsplatser i Kera, men 3 000 försvinner i och med att Inex Partners flyttar sitt logistikcentrum till Sibbo.

- I ett bostadsområde med 15 000 invånare ploppar det automatiskt upp caféer, skolor, restauranger och butiker. Vi kommer att Karamalmen ännu mera kontorsprägel. Karamalmen ligger norr om Kera tågstation och är känt sedan tidigare som ett centrum för olika IT-företag. Så finns också området kring Väverivägen där det finns kontorsbyggnader.

Vikkula säger att han inte ens tänker försöka locka en större arbetsgivare som kunde ersätta bortfallet som orsakats av att logistikcentralen flyttar. Han vill hellre satsa på små- och medelstora företag.

Om det nya Kera hade en egen slogan, hur skulle den lyda?

- Jag tycker namnet fungerar bra. Namnet Kera syftar på en keramikfabrik som tidigare fanns i området. Eftersom vi måste skapa en mera urban kultur där folk bryr sig om varandra så kunde man återanvända ordleken, som ursprungligen användes i en sång om Kera. Vi kunde ha något i stil med ”Sinun Kerassasi” (Med dig) och leka med den dubbla betydelse uttrycket har på finska, säger Vikkula och skrattar.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen