Hoppa till huvudinnehåll

Mikroträning-för den som har ont om tid eller är lat.

Running är en motionsform där man i grupp springer på löpmattor.
Running är en motionsform där man i grupp springer på löpmattor. Bild: Svenska Yle running

Dr Izumi Tabata heter en japansk läkare som lanserade ett nytt sätt att träna på 1990-talet. Han lät två grupper av otränade studenter följa två olika träningsprogram under 6 veckor.

Den ena gruppen värmde upp 10 minuter på motionscykel, följt av 20 sekunders maxcykling, därefter 10 sekunders vila. Detta upprepas 8 gånger,
Sammanlagt 14 minuters träning 4 gånger i veckan + ett trettiminuters träningspass med två minuters intervall. Total träningsmängd 88 minuter/vecka

Den andra gruppen tränade 5 timmar/vecka, normal medellåg intensitet.

Resultatet var oväntat. "Snabbtränarna hade ökat anaeroba kapaciteten med 28% och den maximala syreupptagningsförmågan med 15%
"Mängdtränarna" hade inte ökat den anaeoroba kapaciteten alls, och den maximala syreupptagningsförmågan hade de inte ökat alls.

Om du hör till dem som absolut inte kan tänka dej att timme efter timme springa på konditionsbanan eller simma i bassängen kanske denhär snabbträningsformen passar dej bättre. En sak man bör komma ihåg är att 20 sekunders maxprestation är precis så hårt som det låter, oavsett om man cyklar,löper eller simmar. Det kommer att göra ont.

Naturligtvis finns det andra varianter av intervallträning

Tips på hur man kan träna intervaller i Jonas Bergqvists blogg.