Hoppa till huvudinnehåll

Iver

Stig pustar ut efter ett hårt intervallpass
Efter träning ska det vilas. Så är det. Stig pustar ut efter ett hårt intervallpass Bild: Yle/Ann-Catrin Virkama deltagare i mitt triathlon

Ivrig att komma igång
Efter den första testen fick vi våra individuella träningsprogram. Första veckan ”kom igång prova på” och de följande veckorna ”kom igång lätt”. Eftersom min kondition var närmast obefintlig var det löpningen jag oroade mig mest för. Trettio minuter löpträning varav löpning två minuter och gång en minut. Simning, spinning, stavgång och styrketräning ingick också i veckoprogrammet. Löpning dock bara två gånger i veckan. Jag lade därför in extra löpträning på mina vilodagar. Jag hade motivation, jag hade ett mål och jag var med i ett projekt som jag bara inte kunde hoppa av. Ingen risk alltså att jag skulle ge upp. En liten leksak kallad ”Sports Tracker” sporrade också till träning. Den håller reda på mina träningar. Den registrerar tid, kilometrar, puls, kalorier etc. Den håller också reda på antalet träningar och typ av träning. Ett enkelt sätt att följa med hur konditionen utvecklas.
Sjuk vad och sjukt knä
Löpning är faktiskt en slitsam sport. Konditionen ökade snabbare än förväntat men mina leder, muskler och muskelfästen hann inte riktig med. Jag hade inte mycket övervikt men redan fem kilo är mycket vid löpning. Effekten blev att jag åkte på sjuka knän, muskler och muskelfästen. Trots att det gör ont i vänster vad och knä fortsätter jag träna tills det på ett träningspass ”river till” ordentligt i vaden. Tur att jag råkade vara i hemknutarna när det hände. Jag kunde knappt stödja på benet, det gjorde så jävla ont! Tar värkmedicin, smörjer in vad och knä, duschar kallt och varmt växelvist. Jag gör allt för att lindra smärtan. Det lindrar men smärtan finns där. Jäklar, hur skall det nu gå med träningen? Simning går bra, liksom spinning och styrketräning så jag fortsätter tränandet utan löpning och utan vilodagar. Tre veckor senare får jag en aggressiv angina som däckar mig helt! Diagnosen blir inflammerade muskelfästen vid vänster knä, muskelbristning i vaden samt angina. Jag ordineras en tio dagar penicillinkur och förstås vila. All träning är förbjuden! Jag har inte lyssnat till kroppen och jag har inte följt mitt träningsprogram. Ger man inte kroppen vila så nog ser kroppen till att den får sin vila på ett eller annat sätt. Nu varken orkar eller vågar jag mig på träning!
Andra testet
Tio dagar senare, och samma dag som jag avslutar min penicillinkur, är det dags för vår gemensamma träff och ett andra test. Jag får grönt av min läkare att ta testet. Testresultatet blev inte vad som hade förväntats men jag fick godkänt med minus. Det känns surt men det är bara att se sig i spegeln!
Vilodagar
Jag tar upp löpningen igen men ytterst försiktigt. Jag följer träningsprogrammet till punkt och pricka och jag håller vilodagarna. Vid träning är vilodagar med vila från all träning ett centralt inslag i träningsprogrammet. Vila är lika viktigt vid träning som själva träningen. Träning bryter ner kroppen och träningseffekten kommer först när man vilar. I början borde jag enligt programmet hållit tre vilodagar i veckan och senare två dagar. Elitidrottare vilar i regel en dag per vecka. Den mentala vilan är minst lika viktig som den fysiska.