Hoppa till huvudinnehåll

Lastbilschaufförerna höll tyst minut

Många lycktor på gravgården på alla helgons dag
Yrkeschaufförerna stannar sina fordon vid middagstid på måndagen, och håller en tyst minut. (arkivbild) Många lycktor på gravgården på alla helgons dag Bild: YLE webbdoktorn

De många dödskrockar som tunga fordon har råkat ut för på sistone har fått yrkeschaufförer att reagera. Flera av dem stannade vid middagstid på måndagen sitt fordon för att hålla en tyst minut och tända ett ljus.

I år har mer än 40 lastbilar, långtradare och bussar varit inblandade i dödsolyckor. Många av dem handlar om att någon i ett mindre fordon kör krock på flit, med avsikt att begå självmord. Det kan också vara frågan om olyckor som har skett av misstag efter att en personbil har gjort en farlig omkörning.

Vad orsaken än är så faller yrkeschaufförernas situation ofta i glömska i samband med sådana här dödskrockar.

Pauli Nikula bor i Tavastehus och har varit yrkeschaufför i 15 år. Han deltar i evenemanget eftersom han tycker att det är viktigt.

Nikula har själv råkat ut för flera farliga omkörningar och också en olycka. För fyra år sedan var det en personbil i Nådendal som körde in i hans lastbil bakifrån. Det är den värsta olycka han har varit med om.

Polisen kom fram till att personbilschauffören körde på lastbilen med vett och vilja. Det var alltså meningen. Nikula är upprörd över det.

- Finns det inget annat alternativ? Måste man faktiskt förstöra andras jobb och välmående med sådant, påpekar han.

Nikula berättar att han var chockad länge efter händelsen.

- Det var svårt att få psykisk hjälp då, år 2010. Men i dagens läge finns det lyckligtvis fler stödgrupper för yrkeschaufförer, så man blir inte lämnad ensam med sina problem på samma sätt.

En annan som deltar i den tysta minuten är yrkeschauffören Göran Asplund. Han är ändå lite fundersam på vad den kan leda till.

- Vem är det som reagerar och vad kan de göra. Inom Finlands transport och logistik SKAL har vi haft ganska mycket med myndigheter, politiker och ministrar att göra. Men det är ganska lite de ändå får till stånd tycker jag.

Asplund skulle till exempel vilja att vägnätet förbättrades avsevärt för att göra vägarna tryggare, men de pengarna tror han inte att staten kan hitta i det nuvarande ekonomiska läget.

Läs också: Polisen: Krocken troligtvis avsiktlig

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes