Hoppa till huvudinnehåll

Tidlös charm ska locka turister till Västnyland

Västnyland ska marknadsföras genom tidlös charm
Västnyland marknadsförs på tre språk Västnyland ska marknadsföras genom tidlös charm Bild: Lumo tidlös charm

"Tidlös charm - Finlands sydkust" är det nya resekonceptet som ska locka turister till Västnyland. Det är det västnyländska turismsamarbetet Lumo som står bakom den nya marknadsföringskampanjen.

På engelska marknadsförs Västnyland under sloganen "Timeless charm - Visit South Coast Finland" och på finska "Ajatonta lumoa - Suomen etelärannikko".

Lumo har tillsammans med de västnyländska kommunerna och företagen tagit fram det nya konceptet under hösten. Regionen marknadsförs genom tre teman: vatten, kulturarv och välmående.

Skärgården, insjöar och åar, bruken och herrgårdar, motion, badinrättningar, natur och lugn och ro ska locka besökare till Finlands sydkust.

Västnyland ska bli känt

Lumo hoppas att kampanjen ska leda till att alla aktörer ska marknadsföra Västnyland på ett gemensamt sätt och att det på lång sikt ska leda till att Västnyland blir ett starkare och mer känt turistområde.

Hangö, Raseborg, Lojo, Ingå, Sjundeå, Kyrkslätt, Vichtis och Högfors är med i Lumo. Lumos marknadsföringskampanj finansieras av Nylands förbund.

Genom åren har det gjorts många försök att gemensamt marknadsföra Västnyland, men de flesta försöken har strandat på grund av samarbetssvårigheter.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland