Hoppa till huvudinnehåll

"Höger bröst knoppas. Skötet blir fuktigt, knoppas"

Författaren Hannele Mikaela Taivassalo fick till uppdrag att skriva en erotisk berättelse som Sonja Kailassaari och Mårten Svartsröm skulle högläsa. Skådespelarna Jessica Grabowsky och Sampo Sarkola vägledde.

De intima känslorna kommer till ytan när Efter Nio fördjupar sig i erotiken. Författaren Hannele Mikaela Taivassalo skrev en erotisk kortnovell som programledarna Sonja Kailassaari och Mårten Svartström skulle få läsa upp. Den heter Kroppar som arbetar: Mötet.

Jessica Grabowsky, Sampo Sarkola och Hannele Mikaela Taivassalo
Jessica Grabowsky, Sampo Sarkola och Hannele Mikaela Taivassalo. Jessica Grabowsky, Sampo Sarkola och Hannele Mikaela Taivassalo Bild: Yle/Parad Media efter nio

– Man måste ha något man vill berätta och jag ville få fram kropparna, huden och beröringarna, betonar Taivassalo.

Berättelsen utspelar sig i en miljö som är bekant för både Kailassaari och Svartström. Ett rum där det sker möten, ett mötesrum.

“Alltid obekvämt med sexscener”

Skådespelarna Jessica Grabowsky och Sampo Sarkola sitter med i studion för att hjälpa Kailassaari och Svartström hitta rätt stämning i uppläsningen. De har själv erfarenhet av att älska så autentiskt som möjligt på filmduken, något som programledarna inte behöver göra just nu. Men att läsa en erotisk text med inlevelse är inte mycket lättare.

– Det är alltid obekvämt med sexscener, berättar Grabowsky.

Både hon och Sarkola intygar om att det råder en väldigt oerotisk stämning på en inspelningsplats där en erotisk scen ska spelas in. Om det är en väldigt intim scen ber man endast de allra viktigaste att närvara, d.v.s. regissören, fotografen och den som tar upp ljudet.

Mellan skådespelarna gäller det främst att komma överens på förhand hur den spelade akten ska genomföras, vart händer går och vart det hela ska leda till.

– Nuförtiden finns det också påsar som mannen kan använda för att knyta ihop sina ägodelar så att de inte ska vidröra motspelarens privata dito, berättar Sarkola.

“Erotik är svårt”

Kailassaari och Svartström märker snabbt att det inte är det lättaste att hänge sig åt berättelsen. Trots att den inte handlar explicit om dem, tvingas de blotta sin personliga erotiska uttryck för att det ska bli trovärdigt. Slutresultatet blev godkänt, trots att programledarna inte vågade riktigt gå fullt ut i sin prestation.

– Erotik är svårt, konstaterar Sarkola.

Kailassaari och Svartström märkte precis som Grabowsky sade att det är skrämmande då man blir sig själv i den erotiska situationen. Taivassalo tyckte igen att det var roligt, spännande och en bra första läsning av hennes berättelse. Kailassaari var kanske minst förtjust i situationen:

– Inte så konstigt att jag aldrig kom in på Teaterhögskolan!

Hannele Mikaela Taivassalos berättelse i sin helhet

Kroppar som arbetar: Mötet

BERÄTTAREN
Detta är ett mötesrum. Det är så kropparna arbetar, nuförtiden: De möts. I mötesrum.
Vad det här bolaget står för är oväsentligt. Vi kan säga att det säljer drömmar, men det är siffrorna som är det viktiga. Avkastning och resultat. Svårt att få att gå ihop med drömmarna.
Väggarna i mötesrummet är tjocka, mötesbordet stadigt. Nerverna bräckliga. Det finns en dörr som kan stängas, allt är konfidentiellt. Det finns en mötesagenda, ett utdelat papper.
Det finns också skuggagendor, osynliga.

HON
Nu lutar han sig över bordet, höfterna mot den hårda kanten.
Hans hårda höfter mot mina, och jag mot bordet. Och den där blicken som går rakt in.
Jag måste tänka på budgeten, siffrorna på pappret, men om det var jag, på bordet, mellan bordet och honom, med hans hårda höfter mellan mina ben, mina händer på honom, greppet hårt. Jag skulle känna den där hårda bordskanten när han pressar sig mot mig, sakta, in i mig, hårt.
Vi måste balansera
den här budgeten.

HAN
Om jag böjde mig ned över henne, öppnade två knappar, tog hennes bröst i min mun.
Nu, vad säger hon: ett underskott; hon säger: hårda fakta, vilka siffror pratar vi om, hennes läppar rör sig så dröjande, om de rörde sig över mig på det där sättet, outhärdligt, någonting glupskt över hennes sätt att säga siffror, fingret som rör sig över pappret, ett tydligt finger, som om hon drog det nedför min mage, över mitt stånd. Ett finger. Tydligt.
Hur hård är jag nu? Hård.

HON
Mötet öppnas. Mötet är vidöppet, fuktigt.

HAN
Mötet vill att man tar sig an saker, berör varje känslig punkt.
Fingrar som cirklar kring varje enskild punkt, samtliga punkter: Vänster bröst knoppas.

HON
Höger bröst knoppas. Skötet blir fuktigt, knoppas.

HAN
Mötet vill att jag begär
ordet.

HON
Mötet vill att vi fördjupar oss i saken, en ingående granskning, inträngande, upprepade gånger, om och om igen, tills allt rör på sig, stiger, expanderar, utvidgar, eskalerar, ackumulerarar, och om och om igen, och som om vi uppnår klarhet och allt svävar, faller, eroderar, exploderar, omkullkastas, omfattas – upplöses.

BERÄTTAREN
Upplöses.
I protokollet införs: Mötet avslutades med svindel, skälvningar. Siffrorna godkända, drömmarna fortsätter.
Konsensus, utan omröstning.

Övrig erotik i Efter Nio

ronja gullichsen
Ronja Gullichsen. ronja gullichsen Bild: Yle/Parad Media efter nio

Burleskartisten Ulrika Bachér försörjer sig på erotik som innehåller mycket humor och variation och utan att visa allt.

Porrstjärnan Oskar Elmgren går däremot rakt på sak i sina filmer. Han lindar inte in det kroppsliga begäret i dimridåer, mystik och sensualism utan visar hela köret, rakt av, i lysrörsbelysning.

Familjeterapeuten Maria Sundblom Lindberg och läkaren Robert Bergholm berättar vad intimitet och sex gör för kroppen och relationen. Vi får tips på hur vi, som Maria säger, "inte låter inlandsisen lägga sig”.

Musikartisten Ronya berättar om erotikens roll i hennes artistskap och uppträder med nya låten ”Work Harder”.

Efter Nio, måndag 8 december kl. 21:00 i Yle Fem och på Arenan.