Hoppa till huvudinnehåll

FPA:s nya taxisystem tas i bruk i dag

Invataxi
Invataxi Bild: Yle/Roger Källman invataxi

Från och med i dag ska alla taxiresor som ersätts av FPA beställas från ett och samma telefonnummer. Den som till exempel åker till en läkare i Lojo eller i Helsingfors för ett mindre ingrepp kan också vara tvungen att åka med andra patienter.

Förut har det gått att ringa till närmaste taxicentral för att beställa en resa mellan sitt hem och sjukhuset. Oftast har kunderna åkt med samma chaufför - som kanske hjälpt till lite extra då en gammalt dam behövt stöd under armen för att komma tryggt in till sjukhuset och väntat under besöket för att genast kunna köra hem kunden tillbaka då sjukbesöket varit över.


Från och med i dag är det här inte självklart mer. Det kan exempelvis finnas fler kunder i samma taxi.

- Kunderna märker av det genom att de har ett nytt telefonnummer de ringer till som svarar i Helsingfors. Sedan kommer det en taxi som inte nödvändigtvis är densamma som man åkt med förut, säger Timo Lundén från FPA. Han arbetar i Lojo och är biträdande chef för Västra Nylands försäkringsdistrikt dit hela Västnyland hör.

Euron styr

Taxiföretagarna har gjort ett val att gå med i det nya systemet eller inte. Roger Hafström är taxichaufför i Pojo och han har valt att inte vara med trots att han endast kört FPA-transporter de senaste 15 åren av sin över 30-åriga karriär inom taxibranschen.

- För mig handlar det om svaga människor i olika livsskeden. Jag tycker det är euron som styr och man tar inte i beaktande den personliga servicen, säger Hafström.

Efter 15 år av erfarenhet vet Hafström vad det betyder att köra ibland mycket svårt sjuka patienter långa sträckor.

- Jag har under åren haft patienter som varit verkligt trötta. Det har varit tunga resor mellan Helsingfors och Raseborg. Ta redan en cancerpatient. Med vissa behandlingar följer ibland ett svårt illamående. Då krävs det att man är förberedd som taxichaufför, de kan behöva mycket hjälp och stor förståelse under resan.

- Hälsovården kan ge ett tillstånd att ge ett tillstånd som ger kunden rätt att åka ensam, säger Timo Lundén.

Hafström är ändå skeptisk till att det systemet fungerar.

- Det är långt fast i den enskilda läkaren hur de förstår folks situation.

Oro bland kunderna

Kunderna har reagerat på den kommande förändringen.

- Det finns en jättestor oro. Min första kund i morse hade försökt ringa till centralen och hade fått kämpa på. Hen hade fått svaret att ringa senare. Det ledde till att personen ringde mig i stället.

Då patienter samåker så kan de vara tvugna att vänta på varandra eller på att taxibilen ska hämta dem.

- Då det gäller väntetider så har man ansett att skälig väntetid är 60 minuter före och detsamma att vänta på hemresa, 60 minuter, säger Timo Lundén.

Hafström har redan själv en längre tid försökt koordinera resorna då det varit möjligt.

- Om kunderna har accepterat det så har jag redan tidigare tagit kunder med under samma körning.

Ett långt kundförhållande betyder mycket för patienterna i form av bland anant förtroende.

- Jag har haft personer med verkligt långvariga sjukdomar och exempelvis haft en stroke och fått leva hela livet med det. Kundförhållanden har varit upp till 30 år, så länge jag kört taxi, säger Hafström och ser att det är viktigt.

I en del fall får kunderna framöver också bibehålla en bekant taxichaufför från gång till gång.

- Det går att få en bekant taxi. Handikappade som har medicinsk rehabilitering och barn under 16 år eller är svårt sjuka. De har möjlighet att ha samma taxi från gång till gång. Också om det finns andra medicinska skäl så går det att bevilja rätt att åka samma taxi. Men det finns inget som säger något om ålder i sig, säger Lundén.

Dubbelt upp att åka med taxi utanför systemet

Tanken med de gemensamma resorna är förstås att FPA ska spara pengar.

- Med självrisker som alla åker så blir det ju ingen del åt FPA att betala, säger Hafström och syftar på att ju fler personer som ryms i samma bil desto billigare blir det för FPA.

Från och med årssiftet kostar en enkelresa 16 euro i självrisk då man beställer en taxi från den nya beställningscentralen. Då man visar upp ett FPA-kort så får man direkt ersättning.
För taxibilen som inte är med i systemet, såsom Roger Hafström, är självrisken 32 euro. Han tänker i stället ställa upp med servicen att hjälpa kunderna med ansökningarna av FPA-stöden såsom tidigare.

- Trots att det varit många brytningar genom åren så genomlever jag nog just nu den osäkraste tiden någonsin.

Många taxichaufförer har varit skeptiska men har inte vågat stå utanför.

- En månadsavgift på nästan 200 euro som inte ännu garanterar några kunder och så ytterligare 6,5 procent på varje euro som kommer in är mycket, förklarar Hafström.

Dygnet runt

Här i Västnyland har några taxichaufförer ställt sig utanför den gemensamma FPA-taxibeställnigscentralen för Nyland. Men exempelvis i Kisko har alla taxicaufförer ställt sig utanför och också skrivit ut sig ur taxiförbundet, som drivit den här frågan. De har fört ärendet vidare till marknadsdomstolen och enligt Helsingin Sanomat från den 30 november så har konflikten också gått vidare till EU-domstolen.

Nu tar ändå Helsingfors- och Nylands sjukvårdsdistrikt i bruk det här systemet, från tidigare har man samlat en erfarenhet eftersom det redan tagits i bruk på alla andra håll i landet.

Det går att ringa beställnigscentralen dygnet runt alla dagar. Det går att beställa resor för två veckor framåt med ett telefonsamtal. Kunden får också alltid önska att få en taxi från hemkommunen för hemresan .För att få åka taxi behövs ett intyg från sjukvården och det ska kunden själv ordna, det gör inte taxina. Det får man från den vårdplats där man vårdas.

Taxiresor som ersätts av FPA beställs nu från det centraliserade numret inom HNS-området 0100 84 001 (svenska) eller 0100 84 000 (finska). Ett samtal kostar 1,74 euro och lokalsamtalsavgift, det kostar ingenting att köa.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland