Hoppa till huvudinnehåll

Pajunen: Vi har lärt oss mycket av MTV Push

Jussi Pajunen.
Stadsdirektör Jussi Pajunen säger att Helsingfors kanske borde marknadsföra sin egna evenemang mer. Jussi Pajunen. Bild: YLE/Christoffer Gröhn stadsdirektör jussi pajunen

Trots att MTV Europe Music Awards inte ordnas i Helsingfors 2016 var satsningen värd pengarna. Det här säger stadsdirektör Jussi Pajunen. På måndagen stod det klart att Helsingfors inte får ordna galan 2016.

- Tyvärr gick det så här. Resultatet från årets MTV Push Helsinki var ganska bra och jag hade gärna fortsatt jobbet med att få MTV-galan till Helsingfors, säger Jussi Pajunen till Yle Huvudstadsregionen.

MTV Push kostade hundratusentals euro för staden. Skulle du på nytt lägga lika mycket pengar på liknande evenemang?

- Man måste försöka hitta medel för att locka unga från hela världen. Helsingfors ska också vara känd i den gruppen, säger Pajunen

Helsingfors stad beviljade 425 000 euro till MTV Push Helsinki, som ordnades i september. Tanken med evenemanget var att det skulle bana väg för MTV Europe Music Awards. I planen ingick ett Push-evenemang också 2015, men de planerna skrotas nu.

Unga om Helsingfors: Fun, cool, stylish och young

Pajunen kan inte säga om staden på nytt kommer att ansöka om att få ordna MTV Europe Music Awards.

En möjlighet är att börja marknadsföra Helsingfors genom våra egna evenemang, till exempel Helsingfors festspel. Vi har lärt oss mycket genom MTV Push. Efter julen kommer vi kanske med en ny strategi.

- Det vet jag inte. Vi ska nu se över det som hänt och kanske tänka på andra möjligheter. Det finns andra evenemang i Europa och i världen. Vi måste hela tiden försöka hitta någonting nytt, säger Pajunen.

Vilket annat evenemang skulle du vilja se i Helsingfors?

- Vi kollar det hela tiden. En möjlighet är att börja marknadsföra Helsingfors genom våra egna evenemang, till exempel Helsingfors festspel. Vi har lärt oss mycket genom MTV Push. Efter julen kommer vi kanske med en ny strategi.

MTV Push Helsinki ordnades i tre dagar mellan den 10 och den 12 september och ett program om evenemanget visades på MTV:s internationella kanaler den 10 oktober. Programmet under Push bestod av bland annat en konsert, modevisning och olika evenemang ute på stan.

Enligt en utvärdering nådde Push Helsinki 169 miljoner personer i målgruppen 16-28 år. De unga som tagit del av kampanjen associerar Helsingfors med ord som "fun", "cool", "stylish" och "young".

Trots det fick planen på MTV-galan nej med motiveringen att staden inte har tillräckligt många platser för inkvartering och är svårtillgänglig.

MTV Europe Music Awards är en gala som ordnas varje år i november där priser till årets bästa artister och band delas ut. Dessutom uppträder flera världsstjärnor på galan.

Läs också:

Staden förklarar jättekostnader för MTV Push
"Målet med MTV Push var inte att locka publik"
"MTV Push Helsinki och EMA hör ihop"
Helsingfors beviljar över 600 000 euro till MTV-evenemang

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen