Hoppa till huvudinnehåll

Omöjligt att beställa FPA-taxi på svenska

Brita Mustonen och Mona Svenblad.
Brita Mustonen har suttit i flera timmar och försökt boka taxi åt dottern Mona Svenblad utan att få svar. Brita Mustonen och Mona Svenblad. Bild: Yle/Malin Valtonen mona svenblad,Ekenäs

Brita Mustonen från Ekenäs har i en veckas tid försökt beställa taxi på Folkpensionsanstaltens nya svenska telefonnummer för Nyland. Trots att hon försökt ringa i två timmar har hon aldrig kommit fram.

Folkpensionsanstalten (FPA) tog i bruk nya regler förra veckan (vecka 50). De nya reglerna innebär att de taxiresor som ersätts av FPA ska bokas via ett nytt nummer, antingen på svenska eller på finska.

Det nya systemet har inte fungerat klanderfritt, berättar Brita Mustonen från Ekenäs.

- Vi har inte kommit fram, det har varit besvärligt, berättar Mustonen.

Inget svar

Brita Mustonen bokar taxi till sin dotter Mona Svenblad. Hon har haft både hjärnblödning och blodpropp och måste gå på regelbunden fysioterapi för att någorlunda klara av vardagen.

Brita Mustonen har suttit i flera timmar och försökt boka taxi utan att få svar. Hon har inte kommit fram varken förra veckan eller den här veckan.

- Jag har flera gånger funderat när och vilken taxi som ska komma, säger Mona Svenblad.

Många har ringt FPA:s kundbetjäning när de inte nått fram på taxilinjerna. Bild: YLE / Uutisgrafiikka kundtjänst

Problem i början

Vid FPA:s kundbetjäning bekräftar man att det varit strul på den svenska telefonlinjen. Den första dagen då systemet togs i bruk ringde människor och berättade att det svenska numret inte fungerade. Kundbetjäningen tog då kontakt med den projektansvarige och upplyste honom om problemet.

Ilkka Kivisilta är projektansvarig för omorganiseringen av taxiservicen inom FPA och säger att det finns flera orsaker till att det har strulat till sig.

Han säger att problemen ingalunda enbart berör den svenskspråkiga servicen, utan också den finska servicen har strulat.

- Samtalens längd nu i början är lång, i snitt sex minuter, då kunderna har så många frågor, säger Kivisilta.

Men också FPA har mycket att fråga kunden.

- Vi ställer nästan femton frågor per samtal.

Blir bättre om några veckor

Människor är också irriterade över att samtalet brister då man köat en tid. Kivisilta säger att det beror på tekniken.

- För att köandet också i framtiden ska vara avgiftsfritt brister samtalet efter två minuter. Det kan inte vi rå för.

Kivisilta ber om ursäkt för att servicen inte fungerar och konstaterar i samma veva att den nog ska fungera bättre inom loppet av några veckor.

FPA:s nya taxiservicesystem i Helsingfors och Nyland berör, enligt Ilkka Kivisilta, 3000 taxibilar, ungefär 10 000 chaufförer och tusentals proffs inom hälsovårdsbranschen inom ett område där det bor en och en halv miljoner människor.

Invataxi
Det nya telefonsystemet gör det möjligt för patienter att samåka till eller från till exempel ett sjukhus. Invataxi Bild: Yle/Roger Källman invataxi

Beställ taxi själv

Om det varit bråttom att få en taxi så har kundbetjäningen bett personen att ta en vanlig taxi och sedan ansöka om ersättning. Det blev Mona Svenblad tvungen att göra.

- Vi ringde taxicentralen i Borgå och där fick vi taxi direkt och den kom i tid. Där fungerade det, berättar Brita Mustonen.

Alla pratar inte finska

Vid kundbetjäningen upplever man att problemen lösts eftersom ingen nu har ringt och klagat på att det svenska numret inte fungerar.

Det är också möjligt att en del av de personer som försökt boka taxi på det svenska numret nu ringer det finska. Men alla förstår inte finska.

- Jag kan inte prata finska. Jag är helt svenskspråkig, förklarar Brita Mustonen.

Dyra samtal

Hon tycker det är bedrövligt att det svenska telefonnumret inte fungerar. Problemet har inte bara orsakat stress utan också onödiga kostnader.

- Det har blivit rätt så dyrt att ringa, för varje samtal kostar 1,74 euro, berättar Mustonen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland