Hoppa till huvudinnehåll

Wow-känsla då Österbotten visar upp sig i Helsingfors

Så kan det se ut på Pop-Up arrangemanget sommaren 2015.
Så kan det se ut på Pop-Up arrangemanget sommaren 2015. Bild: Österbottens förbund pop-up

Österbotten skall visa upp sig från sin bästa sida i tre dagar på Senatstorget i Helsingfors i juni. Pop up Österbotten är en fantastisk möjlighet att marknadsföra kunnandet i regionen tycker projektchef Laila Schauman från Expo Österbotten.

- Det här är en unik möjlighet för oss att få upp ögonen hos nylänningarna och huvudstadsregionens invånare för det som vi har i Österbotten, säger Schauman.

I bästa fall vänta man omkring 150 000 besökare till Senatstorget under Pop up Österbotten. Evenemanget är uppbyggt så att det framförallt skall locka unga vuxna och barnfamiljer.

Dessutom kommer en hel del turister att röra sig i centrum av Helsingfors i och med att tidpunkten också är högsäsong för bland annat kryssningsfartygen.

- Det händer inte heller bara på Senatstorget utan vi kommer att sprida ut oss över hela staden så att vi säkert skall synas. Vi poppar up på överraskande sätt för att kasta in folk till Senatstorget, säger Johanna Stenback som är producent för Pop up Österbotten.

Det skall bli wow-känsla

Johanna Stenback hoppas att programmet skall ge besökaren en upplevelse och en wow-känsla.
Programmet kommer att delas upp i tre teman.

Den första dagen, torsdagen den 11.6, kommer fokus att vara på näringslivet och utbildningen i Österbotten. Kvällen kulminerar i musikuppträdande av Bothnia Rhythm Orchestra och Thoby Loth.

- Det blir storband som kör progressiv musik och fantasy, säger Stenback.

Fredagen den 12.6 kommer att vara en folkligare dag med bland annat allsångsprogram och lördagen den 13.6 blir barnens dag.

- Då blir det en Krista Siegfrids explosion. Hon har just kommit ut med nya skivan och det blir ny show och hela köret, säger Stenback.

Stort intresse bland företagare

Intresset att delta i Pop up Österbotten bland företagare har varit stort enligt projektchef Laila Schaumann. Tanken är att företagen skall visa upp det österbottniska kunnandet på många olika områden från hantverk, design och mat till service och tjänster.

- De som är med måste också ha kapacitet att sälja. Presenterar man sig rätt har man möjlighet till stor försäljning, säger Schauman.

För tillfället förhandlar Expo Österbotten också med Västerbotten på svenska sidan om deltagande i Pop up Österbotten.