Hoppa till huvudinnehåll

Arenan populär bland finländare i Spanien

Peter Karell, Bjorn Carneholm och Bertil Lassenius
Använder Arenan också utomlands, från vänster Peter Karell, Björn Carneholm och Bertil Lassenius. Peter Karell, Bjorn Carneholm och Bertil Lassenius Bild: Yle/privatalbum utlandsfinländare

Finländarna i Spanien är den grupp utlandsfinländare som tittar och lyssnar mest på Arenan. Antalet program, klipp och direktsändningar som startas från Spanien är 50 000 i veckan.

– Jag ser på TV-nytt varje dag. Dessutom tittar jag på Obs debatt och Efter Nio. Och jag lyssnar på Eftersnack varje vecka.

Så låter det när Bertil Lassenius beskriver sin medieanvändning. En rätt vanlig tittar- och lyssnarprofil för en pensionär som tillhör den trogna Ylepubliken. Det som är speciellt är att Lassenius befinner sig i Torrevieja i sydöstra Spanien, och tittandet och lyssnandet sker via datorn, efter att programmen sänts i Finland.

Varje år tillbringar Lassenius ungefär halva året i Spanien och halva året i Pargas, och för honom är det självklart att följa med vad som händer i Finland då han befinner sig utomlands.

– Jag har en bakgrund som journalist och är något av en nyhetsfreak.

En annan pensionär i Spanien som regelbundet tittar och lyssnar på finländska program på Arenan är ålänningen Björn Carneholm, som tillbringar två månader i Spanien varje år, i Fuengirola.

– Jag tittar på TV-nytt, för jag vill försöka hänga med vad som händer hemmavid. Jag lyssnar också på Musikväktarna.

Och det finns fler i Spanien med liknande medievanor. I statistiken för Arenantittandet utomlands i november seglar Spanien upp som etta. Tvåa är Sverige, följt av USA, Tyskland och Thailand.

– I starter handlar det till exempel i Spaniens fall om ungefär 50 000 starter i veckan, säger Kari Haakana, servicechef för Yle Internet.

"Starter" betyder startade uppspelningar av ett program eller ett klipp efteråt, eller startade direktsändningar på Arenan. Starterna utomlands utgör totalt 3 procent av alla starter på Arenan. Arenan hade i medeltal 6,2 miljoner starter i veckan i november 2014.

Favoritprogram på Arenan för publiken utomlands

  1. Uutiset (nyheter)
  2. Här hittar du t.ex. TV-nytt

  3. Uusi päivä (dramaserie)
  4. Syke (Puls, dramaserie i sjukhusmiljö)
  5. Urheiluruutu (Sportrutan)
  6. Kimmo (komediserie)
  7. A-studio (aktualitetsprogram)
  8. The Norden (dokumentärserie)
  9. Tellus (kriminalserie)

Källa: Comscore digital analytics, november 2014

Nyheterna intresserar mest

På topplistan för november för utlandsfinländarna ser man att tv-programmen dominerar stort då det gäller Arenan. Speciellt de finskspråkiga tv-nyheterna är populära. Också inhemska dramaserier, aktualitetsprogram och sport intresserar då man befinner sig utomlands. Ett dokumentärprogram har tagit sig in på topplistan för november. Det är "The Norden", producerat av Svenska Yle.

De finländare som befinner sig utomlands kan ändå inte ta del av allt utbud på Arenan. Orsaken är upphovsrätter.

Det innehåll som Yle producerar äger Yle rättigheterna till. Det kan fritt läggas ut på Arenan och också ses på utomlands, förutsatt att det inte innehåller till exempel upphovsrättsskyddade låtar eller bilder.

Därutöver producerar Yle mycket innehåll tillsammans med utomstående företag och köper också in program av helt utomstående produktionsbolag. I dessa fall är visningsrättigheterna utomlands en förhandlingsfråga.

– Vi strävar efter att vår publik ska kunna titta på programmen när de vill och på den plattform de önskar. Många av de finländare som bor utomlands betalar ju Yle-skatt och därför försöker vi få så omfattande rättigheter som möjligt, säger Marit af Björkesten, direktör för Svenska Yle.

Program på Arenan som fungerar också utomlands

Kamp om rättigheterna

Trots denna strävan lyckas det inte alltid. Ibland är det alltför dyrt, ibland helt enkelt omöjligt, att köpa rättigheterna för att visa vissa program utomlands. Speciellt problematiska ur Yles synvinkel är utländska dramaprogram och internationella programformat, där rättighetsinnehavarna vill sälja visningsrättigheterna till varje land separat för att maximera sin vinst. Därför får inte deras program i regel synas via Yle utomlands.

Nicolina Zilliacus-Korsström, programchef för Yle Fem, säger ändå att det ibland också sker misstag, att Yle inte öppnar sina egenproducerade program för hela världen trots att det kunde vara möjligt.

– Då är det bra att publiken hör av sig till oss. Vi har möjlighet att öppna program för utlandstittning också efteråt.

E-postadressen till Arenan är arenan.info@yle.fi.

Upphovsrätterna är också orsaken till att vissa program finns kvar på Arenan en så kort tid.

– Vi strävar efter att våra egenproducerade och samproducerade program ska kunna ligga ute i ett år. Men då det gäller inköpta program är 30 dagar det vanliga. Ibland får vi bara sju dagars visningstid på Arenan, säger Zilliacus-Korsström.

Naturväktarna i Tyskland

Men man behöver inte alltid vänta på att programmen uppenbarar sig på Arenan efteråt. Man kan också titta eller lyssna på tv och radio direkt via Arenan, med avbrott för de program som inte får sändas utomlands, eller ta del av Yles utbud via andra webbradio- och tv-tjänster.

I Peter och Gun Karells kök är Radio Vega ofta på. Köket befinner sig i Frankfurt, där paret bor sedan femton år, och lyssnandet sker via webben.

– Under vardagarna lyssnar jag på morgonnyheterna. På grund av jobbet följer jag noga med vad som händer i Finland, säger Peter Karell, som jobbar som försäljningsdirektör på finländska Metsä Board i Tyskland.

Men det blir också en del nöjeslyssnande, till exempel på lördagsförmiddagen, Kaffekvarnen är en favorit. Ett annat program som lockar är Naturväktarna.

Hur kan Radio Vega intressera efter femton år i Tyskland?

– Vi har väldigt nära kontakter till Finland och vi lever ett liv där vi ofta pendlar till Finland. Radion är ett viktigt element i vårt hushåll och finns ofta på i bakgrunden.

Läs också

Frågor & svar

Nyligen publicerat - Frågor & svar

  • Dataskydd för Yles tjänster

    Dataskydd beaktas i planeringen av Yles tjänster.

    Att skydda integriteten hos de som använder Yles tjänster är viktigt. Yle skyddar personuppgifter enligt gällande föreskrifter och tar dataskydd och datasäkerhet i beaktande när tjänster planeras.

  • Svar: Yles strategi

    Strategin drar upp riktlinjerna för ledarskapet på Yle

    I sin ledare (ÅU 9.12) kritiserar Pär Landor tidtabellen för Yles strategi. Borde Yle ha låtit utvecklingen avstanna för att Kommunikationsministeriet tillsatt en arbetsgrupp som funderar på Yles uppdrag? Yles nya strategi Mitt bland oss gjordes eftersom den förra strategin var daterad 2012 och dess mål satta till år 2015.

  • Svar: Ingen inbjudan

    En läsare (VBL 9.12) saknade invigningen av Campus Norrvalla

    Martin Markèn undrar i Vasabladet (8.12) varför Yle inte bevakade invigningen av Campus Norrvalla. Ulrica Lövdahl, chef för Yle Österbotten, svarar att redaktionen inte fick någon inbjudan.

  • Svar: Motarbetar stereotypier

    Yle svarar på en insändare om En svensk sommar i Finland.

    En tittare undrar (HBL 29.4) hur serien En svensk sommar i Finland främjar relationerna till Sverige.

  • Yle svarar: Politisk satir testar ofta gränser

    Yle svarar på en insändare om YleLeaks i HBL.

    Jan-Peter Paul ställer i HBL (15.3) frågor om Yles värderingar och programmet YleLeaks. Satu Keto och Arttu Nurmi från Yles finskspråkiga kultur- och underhållningsredaktion svarar att politisk satir ofta testar den goda smakens gränser.

  • Svar: Yles mål är att nå alla finländare

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2)

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2) sin oro över de finlandssvenska mediernas framtid och skriver bland annat att Yles målsättning handlar om volym. Ulrica Lövdahl, chef för nyheter och aktualiteter på Yle Österbotten och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att en konstruktiv debatt måste basera sig på fakta.

  • Svar: Ett sämre Yle gör inte HBL bättre

    Chefredaktör Jens Berg skriver i sin ledare (HBL 5.2) att Yles nya strategi på svenskt håll medför ett tomrum i etern. Yles strategidirektör Gunilla Ohls och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att det mest dramatiska framtidsscenariet inte är att kvantiteten i broadcast minskar, utan att det svenskspråkiga innehållet blir ointressant, otillgängligt och irrelevant.

  • Svar: Vegas uppdrag brett

    I HBL 28.1 kritiserar Wilhelm Kvist musikutbudet på Yle Radio Vega. Kaj Backman, programchef på Yle Radio Vega och Yle X3M, svarar att Vegas uppgift är att finnas till för en bred publik med blandade intressen, varierande smak och olika behov, både när det gäller det talade innehållet och den spelade musiken.

  • Svar: Svenska Yles riktlinjer

    På insändarplats i Västra Nyland (24.12) anser en skribent att Svenska Yle inte tillåter kritiska inlägg på sin webbplats. Mediechef Carin Göthelid svarar att Svenska Yle välkomnar dialog och debatt, men följer riktlinjer för kommentarerna.

  • Svar: Om Yles stora uppdrag

    Yles kommunikationsdirektör Reija Hyvärinen kommenterar Iltalehtis ledare (14.1) om rapporten Ylen Suuri tehtävä (fritt översatt Yles Stora Uppdrag) som publicerades 5.1, Enligt Hyvärinen erbjuder rapporten ett perspektiv på den brytningstid medierna befijnner sig i just nu. Samtidigt påminner Hyvärinen att det är frågan om en rapport som betalts av kommersiella medier och tidningar, och alltså inte frågan om en objektiv granskning av mediernas situation.

  • Över 400 000 sidvisningar på årets mest lästa artikel

    En text som resonerar kring barn och sociala medier blev årets mest lästa artikel på Svenska.yle.fi. På topplistan för 2014 finns också ett inträdesprov, en kolumn om barnuppfostran och en artikel om humorgruppen KAJ:s webbjulkalender.

  • Arenan populär bland finländare i Spanien

    Finländarna i Spanien är den grupp utlandsfinländare som tittar och lyssnar mest på Arenan. Antalet program, klipp och direktsändningar som startas från Spanien är 50 000 i veckan.