Hoppa till huvudinnehåll

Etanolen som aldrig slog igenom

bensinpumpar
bensinpumpar Bild: YLE/ Bettina Aspfors etanol

I Sverige var etanolen länge framtidens bränsle. Staten uppmuntrade bilister att köpa etanolbil, bland annat med hjälp av skattelättnader och företagen storsatsade på miljövänliga drivmedel. Exempelvis var drygt hälften av alla Volvo V70 etanoldrivna år 2008 och 2009. I dag är endast en procent av samma modell etanoldrivna.

Orsaken till den svenska kollapsen i etanolbilsefterfrågan är nya regler som gjorde så att dieselbilar kan klassas som miljöbilar. Dessutom slopades de statliga subventioner som etanolbilsägare hade dragit nytta av tidigare. Nu är det svårt för svenska bilförsäljare att få de en gång så populära etanolbilarna sålda.

Miljövänligare etanol i Finland

Etanolen i Sverige visade sig också vara mindre miljövänlig än vad man trott då den dels gjordes av spannmål och dels importerades från Brasilien. Etanolen som vi kör på i Finland är däremot gjord av avfall, vilket gör den betydligt miljövänligare, men ändå har etanolbilen aldrig riktigt slagit igenom i vårt långa land.

- Vi har ju inte egentligen haft några ordentliga incitament för alternativa drivmedel, säger Nils-Olof Nylund på Tekniska Forskningscentralen VTT.

Etanolbilen favoriserades helt enkelt aldrig i Finland i jakten på en grönare framtid för bilindustrin, så som den gjordes i Sverige. Den gröna stämpeln som etanolen har räcker inte till för att finländarna ska börja köra med etanol.

I Finland räknas skattelättnader utifrån bilens koldioxidutsläpp, vilket betyder att etanolbilschaufförer inte betalar lika mycket skatt som ägare till bensindrivna fordon. Etanolen är dessutom i nuläget billigare än bensinen.

Etanolbilen slog aldrig igenom

Ändå är det miljövänligare alternativet inget alternativ för finländarna. År 2009 uppskattade VTT att det skulle finnas hundra tusen etanolbilar i landet år 2020. För tillfället ligger den siffran på runt 2 500 etanolbilar och inget tyder på att den siffran skulle stiga markant inom den närmaste framtiden.

- Jag tror inte att någon' någonsin har frågat mig efter en etanolbil, säger bilförsäljare Kurt Ahllund från Ekenäs.

Ahllund tror att de nyare alternativa drivmedlen som el och gas kommer att vara en större succé än etanolen.

- Alla strävar efter en grönare framtid. I det långa loppet finns det ju inga andra alternativ. Nog kommer ju fossila bränslen att försvinna, kanske inte under vår livstid, men i alla fall, säger Ahllund.

I dagsläget finns det ungefär lika många gasbilar som etanolbilar i landet. Elbilarna är även på kommande och Nils-Olof Nylund på VTT ser ljust på framtiden.

- Vi får mer och mer alternativ hela tiden. Det här med miljövänlighet och lägre koldioxidutsläpp och hela faderullan, ditåt går vi ju hela tiden. Jag tycker att det är jätteintressant att se hur mycket nytt det kommer på marknaden hela tiden.

- Jag tror att det i framtiden kommer att finnas en mix av en massa olika teknologier. Vi kommer nog att ha bensinbil, dieselbil, vi kommer att ha etanolbilar, gasbilar, batteribilar, plug-in hybrider och så vidare. Det blir svårt för konsumenten att välja, säger Nylund.

Läs också:
Marcus Lillkvist: Att leva med elbil

Läs också