Hoppa till huvudinnehåll

Kvarken Ports ska synas på kartan

Från och med årsskiftet bildar Vasa och Umeå det gemensamma hamnbolaget Kvarken Ports. I båda städerna ser man det som viktigt för att få större muskler på marknaden.

Ägandet fördelas 50-50, precis som med passagerartrafiken över Kvarken (Wasa Express). Den nya vd:n heter Matti Esko och kommer från Raumo.

Matti Esko, vd för Kvarkenports.
Matti Esko Matti Esko, vd för Kvarkenports. Bild: Yle/Roy Fogde kvarkenports

Han kommer att fördela sin arbetstid så jämt som möjligt mellan Vasa och Umeå.

De anställda får behålla jobbet

Nuvarande hamndirektören i Vasa Teijo Seppelin kommer inte att följa med till Kvarken Ports. Han och en ekonomiassistent från kontoret kommer att få andra uppgifter inom Vasa stad.

Esko säger att alla de övriga elva anställda kommer att fortsätta jobba i hamnen. Också på den svenska sidan kommer alla anställda att få behålla jobbet.

Men att det inom den nära framtiden skulle skapas nya arbetsmöjligheter tror Esko inte på.

- Vi ser inte några stora förändringar under de första två åren. Men kanske det kan behövas en ny person inom marknadsföring och affärsutveckling. Det vet vi inte ännu.

Hoppas på EU-stöd

Den nya hamnen är den andra i världen av sitt slag. Den första skapades mellan Malmö och Köpenhamn.

Kvarken Ports kommer att ha större möjligheter till EU-stöd. Det är också en av orsakerna till att man väljer att gå ihop. Tillsammans når man en volym på 4 miljoner ton frakt per år.

Nu kan man också marknadsföra sig som en enda aktör, vilket enligt Esko är en stor fördel. Han lyfter också upp Wasaline som en viktig förbindelse över Kvarken.

Mer diskuterande i Sverige

Finns det då kulturella skillnader mellan hur man sköter saker i Finland och i Sverige? Ja, Esko har noterat åtminstone en betydande skillnad.

- På den svenska sidan diskuterar man mer. Men annars är det ganska lika. Hamnar är hamnar, säger Esko.

Esko fick sparken från sitt tidigare jobb på Euroports i Raumo efter åtta år som vd. Orsaken var att resultatet inte ansågs vara tillräckligt bra.

Hamnarbetarna reagerade på avskedandet genom att ordna en sympatistrejk för sin chef.

- Det kändes bra. Som att jag hade gjort något rätt, säger Esko.

Positiva tongångar i Umeå

Umeå hamns vd Curt Kristoffersson går i pension vid årsskiftet.
Curt Kristoffersson Umeå hamns vd Curt Kristoffersson går i pension vid årsskiftet. Bild: SVT/Fredrik Johannesson curt kristoffersson

I Umeå säger vd Curt Kristoffersson, som går i pension vid årsskiftet, att han hoppas att den gemensamma hamnen ger en bild utåt av att man i Kvarken satsar på sjöfarten.

- Att dessa två hamnar samverkar ger oss en möjlighet att konkurrera på en konkurransutsatt marknad, säger Kristoffersson.

I det nybildade bolaget är det viktigt att få personalen att känna att de hör ihop, att alla är en del av Kvarken Ports.

- Det måste man lägga väldigt mycket energi på, säger Kristoffersson.

Mats Nilsson är kranförare och skyddsombud för transportarbetarna i hamnen i Umeå. Han säger att tonerna bland de anställda blivit mer positiva med tiden.

- Det har blivit bättre och bättre desto mer de berättat om det här. Jag tror att de allra flesta är positivt inställda till det gemensamma bolaget, säger Nilsson.

Nilsson ser fördelar i det att allt blir större. I och med det kan man hävda sig bättre och kanske också få mer jobb.

Lönerna och fakturorna ska fungera

Matti Esko har redan hunnit jobba som vd i tre månaders tid. Under den tiden har man jobbat febrilt för att allt ska fungera så felfritt som möjligt från årsskiftet.

- De viktigaste sakerna, som att lönerna ska kunna betalas och fakturorna skickas, har vi funderat igenom. Det har varit mycket jobb de här tre månaderna, säger Esko.

Intervjuerna med Curt Kristoffersson och Mats Nilsson är gjorda av Fredrik Johannesson på Sveriges Television

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten