Hoppa till huvudinnehåll

Oklarheter kring Norman Atlantics passagerarlista

evakuerade från olycksfärjan Norman Atlantic
De första överlevande hämtades med ett containerfartyg till den italienska staden Bari. evakuerade från olycksfärjan Norman Atlantic Bild: EPA/YANNIS KOLESIDIS norman atlantic

Italienska myndigheter säger att det är oklart om det fortfarande saknas människor efter branden på bilfärjan Norman Atlantic.

Tio personer har bekräftats döda och så många som 40 kan ännu vara saknade.

En man dog när han försökte komma undan lågorna genom att hoppa i vattnet, och under måndagen hittades ytterligare nio kroppar.

Den italienska kustbevakningen säger att alla räddades från färjan, men det finns bara 427 evakuerade.

Myndigheterna meddelade till en början att det fanns 478 personer ombord.

En del av de räddade finns inte alls med på passagerarlistan, och de kan ha rest olagligt utan biljett.

Samtidigt är det oklart om de 40 som ännu saknas någonsin gick ombord på färjan.

Räddningsarbetet pågick i över ett dygn på färjan, där en brand utbröt på bildäck när den var på väg från Patras i Grekland till Ancona i Italien.

Slagsmål ombord

Italien har meddelat att en brottsutredning kommer att inledas för att utreda vad som orsakade branden.

Färjan, som är byggd 2009, hade så sent som den 19 december granskats på grund av misstankar om oegentligheter, och bland annat ska färjans branddörrar och nödbelysning inte ha fungerat.

Rederiets ägare har förnekat att brandsäkerheten skulle ha varit bristande, och säger att alla oegentligheter som upptäcktes i granskiningen hade åtgärdats.

Överlevande har vittnat om totalt kaos när branden bröt ut, och berättat att personalen inte hade någon aning om hur en eventuell evakuering skulle gå till.

Människor trampade på och slog varandra för att få komma först i evakueringskön.

Räddningsoperationen försvårades av hård sjögång, vilket gjorde det omöjligt att evakuera människor med livbåt till närliggande fartyg. Istället måste människorna vinschas upp med helikopter i den isande vinterstormen.

Många av de överevande led av hypotermi eftersom det på grund av branden var för hett att vistas inne i båten, och de måste vänta i flera timmar ute på däck i den kalla vinden.

Kaptenen Argilio Giacomazzi har fått beröm för att han stannade på färjan tills evakueringen var genomförd, mer än 36 timmar efter att nödsignalen hade skickats ut.

Läs också:
Dödssiffrans stiger efter färjeolycka - tiotals saknas
Brottsutredning om norman Atlantic - ännu väntar människor på hjälp
Finländska färjor förberedda - men allt kan hända
Rapport: Den brinnande bilfärjan uppfyller inte säkerhetskraven
Bilfärja brinner i Medelhavet

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes