Hoppa till huvudinnehåll

Över 400 000 sidvisningar på årets mest lästa artikel

De mest lästa webbartiklarna 2014.
Barnuppfostran, språk, medicin och humor gick hem på webben 2014. De mest lästa webbartiklarna 2014. Bild: Yle. mest lästa 2014

En text som resonerar kring barn och sociala medier blev årets mest lästa artikel på Svenska.yle.fi. På topplistan för 2014 finns också ett inträdesprov, en kolumn om barnuppfostran och en artikel om humorgruppen KAJ:s webbjulkalender.

Det var i januari 2014 som Annika Löfgren, projektledare och redaktör för programmet Familjeliv i Radio Vega, skrev ihop en text som resonerade kring vad man kan lägga ut på Facebook om sina barn. Texten lades ut en fredag kväll och spreds snabbt via sociala medier, både i Finland och i Sverige. Trafiken kulminerade veckan därpå, då artikeln tidvis lockade mera trafik än Svenska.yle.fi:s första sida.

Trots att några stora bloggare i Finland och Sverige länkade till texten hade det bara marginell betydelse. Det var vanligt folk som spred texten till sina vänner, och största delen av visningarna kom från besökare som upptäckt texten via Facebook. Texten delades och gillades tiotusentals gånger och samlade tusentals kommentarer på Facebook.

Artikeln fortsatte att spridas under året och samlade till slut över 405 000 sidvisningar, vilket också gjorde den till överlägsen etta på topplistan för Svenska.yle.fi. Lägg inte ut mig på Facebook, mamma! är dessutom den mest lästa texten på Svenska.yle.fi någonsin.

Språk + test = sant

Hur god är min svenska egentligen? Och hur bra är den jämfört med dem som studerar journalistik? Det är frågor som uppenbarligen intresserar väldigt många. På andra plats på listan över årets mest lästa texter finns nämligen ett språktest i idiomatiska uttryck som användes vid inträdesförhöret till journalistlinjen vid Svenska social- och kommunalhögskolan 2012.

Det här är i sig inte överraskande, eftersom också övrig webbtrafik visar att språkfrågor ligger finlandssvenskar nära om hjärtat. Dessutom brukar test av alla de slag vara populära på webben.

Har du känsla för svenska - gör vårt test, av Unni Malmgren och Petri Kola, fick nästan 80 000 sidvisningar.

Tips till föräldrar

Frågor som berör barn och uppfostran har en stor publik på webben, och de sajter som koncentrerar sig på föräldraskap har många besökare. Samma trend syns också på Svenska.yle.fi, där ytterligare en artikel som handlar om familjelivet tagit sig in på topplistan för 2014: Matilda Hemnells kolumn om barnuppfostran: Mjuka metoder var lösningen.

Doktorn på webben

Varje år tar sig flera medicinska texter in på listan över mest lästa artiklar på Svenska.yle.fi. Så också i år, då sex av tio artiklar på topplistan är webbdoktornartiklar, skrivna av webbredaktören Jessica Edén i samarbete med läkare från programmet Radiodoktorn: Robert Paul, Johan Hedström och Herman von Numers.

Typiskt för artiklarna som publiceras på webbdoktorn är att de är så kallade lång svans-artiklar. Det betyder att de i motsats till många nyhetsartiklar inte har särskilt mycket sidvisningar under en enskild dag. Men när månaderna går stiger dessa texter sakta men säkert i statistiken över totalantalet sidvisningar för att till slut samla väldigt många sidvisningar. Orsaken är naturligtvis att folk googlar sig fram till denna typ av tidlösa medicinska artiklar oberoende av när de publicerats, när de funderar över till exempel B12-vitaminbrist, knölar på halsen, bihåleinflammation, magkatarr, mykoplasmalunginflammation eller laboratorieprov. De medicinska texter som finns med på årets topplista har publicerats år 2010, 2011, 2012 och 2013. En stor del av sidvisningarna kommer från Sverige.

Bokstavskombination som blev succé

Att humorgruppen KAJ i år gjort en julkalender för X3M-webben har knappast undgått någon. Artikeln där julkalendern lanserades, skriven av Camilla Fagerholm, har tagit sig in på topplistan över mest lästa artiklar.

Själva julkalendern blev också en succé, med tiotusentals visningar per klipp. Men det är en annan historia.

Mest lästa artiklar 2014 på Svenska.yle.fi

(antal sidvisningar)

  1. Lägg inte ut mig på Facebook, mamma! (405 100)
  2. Har du känsla för svenska – gör vårt test (79 900)
  3. Matilda Hemnell: Mjuka metoder var lösningen (66 500)
  4. B12-vitaminbrist – symptom på (60 400)
  5. Julkalender med humorgruppen KAJ (47 000)
  6. Knölar på halsen (43 000)
  7. Bihåleinflammation (38 900)
  8. Magkatarr (gastrit) (36 900)
  9. Mykoplasmalunginflammation (36 500)
  10. Laboratorieprov (34 700)

Läs också

Frågor & svar

Nyligen publicerat - Frågor & svar

  • Dataskydd för Yles tjänster

    Dataskydd beaktas i planeringen av Yles tjänster.

    Att skydda integriteten hos de som använder Yles tjänster är viktigt. Yle skyddar personuppgifter enligt gällande föreskrifter och tar dataskydd och datasäkerhet i beaktande när tjänster planeras.

  • Svar: Yles strategi

    Strategin drar upp riktlinjerna för ledarskapet på Yle

    I sin ledare (ÅU 9.12) kritiserar Pär Landor tidtabellen för Yles strategi. Borde Yle ha låtit utvecklingen avstanna för att Kommunikationsministeriet tillsatt en arbetsgrupp som funderar på Yles uppdrag? Yles nya strategi Mitt bland oss gjordes eftersom den förra strategin var daterad 2012 och dess mål satta till år 2015.

  • Svar: Ingen inbjudan

    En läsare (VBL 9.12) saknade invigningen av Campus Norrvalla

    Martin Markèn undrar i Vasabladet (8.12) varför Yle inte bevakade invigningen av Campus Norrvalla. Ulrica Lövdahl, chef för Yle Österbotten, svarar att redaktionen inte fick någon inbjudan.

  • Svar: Motarbetar stereotypier

    Yle svarar på en insändare om En svensk sommar i Finland.

    En tittare undrar (HBL 29.4) hur serien En svensk sommar i Finland främjar relationerna till Sverige.

  • Yle svarar: Politisk satir testar ofta gränser

    Yle svarar på en insändare om YleLeaks i HBL.

    Jan-Peter Paul ställer i HBL (15.3) frågor om Yles värderingar och programmet YleLeaks. Satu Keto och Arttu Nurmi från Yles finskspråkiga kultur- och underhållningsredaktion svarar att politisk satir ofta testar den goda smakens gränser.

  • Svar: Yles mål är att nå alla finländare

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2)

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2) sin oro över de finlandssvenska mediernas framtid och skriver bland annat att Yles målsättning handlar om volym. Ulrica Lövdahl, chef för nyheter och aktualiteter på Yle Österbotten och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att en konstruktiv debatt måste basera sig på fakta.

  • Svar: Ett sämre Yle gör inte HBL bättre

    Chefredaktör Jens Berg skriver i sin ledare (HBL 5.2) att Yles nya strategi på svenskt håll medför ett tomrum i etern. Yles strategidirektör Gunilla Ohls och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att det mest dramatiska framtidsscenariet inte är att kvantiteten i broadcast minskar, utan att det svenskspråkiga innehållet blir ointressant, otillgängligt och irrelevant.

  • Svar: Vegas uppdrag brett

    I HBL 28.1 kritiserar Wilhelm Kvist musikutbudet på Yle Radio Vega. Kaj Backman, programchef på Yle Radio Vega och Yle X3M, svarar att Vegas uppgift är att finnas till för en bred publik med blandade intressen, varierande smak och olika behov, både när det gäller det talade innehållet och den spelade musiken.

  • Svar: Svenska Yles riktlinjer

    På insändarplats i Västra Nyland (24.12) anser en skribent att Svenska Yle inte tillåter kritiska inlägg på sin webbplats. Mediechef Carin Göthelid svarar att Svenska Yle välkomnar dialog och debatt, men följer riktlinjer för kommentarerna.

  • Svar: Om Yles stora uppdrag

    Yles kommunikationsdirektör Reija Hyvärinen kommenterar Iltalehtis ledare (14.1) om rapporten Ylen Suuri tehtävä (fritt översatt Yles Stora Uppdrag) som publicerades 5.1, Enligt Hyvärinen erbjuder rapporten ett perspektiv på den brytningstid medierna befijnner sig i just nu. Samtidigt påminner Hyvärinen att det är frågan om en rapport som betalts av kommersiella medier och tidningar, och alltså inte frågan om en objektiv granskning av mediernas situation.

  • Över 400 000 sidvisningar på årets mest lästa artikel

    En text som resonerar kring barn och sociala medier blev årets mest lästa artikel på Svenska.yle.fi. På topplistan för 2014 finns också ett inträdesprov, en kolumn om barnuppfostran och en artikel om humorgruppen KAJ:s webbjulkalender.

  • Arenan populär bland finländare i Spanien

    Finländarna i Spanien är den grupp utlandsfinländare som tittar och lyssnar mest på Arenan. Antalet program, klipp och direktsändningar som startas från Spanien är 50 000 i veckan.