Hoppa till huvudinnehåll

Billigare bussbiljetter än någonsin i år

Konkurrensen mellan bussbolagen väntas bli hårdare än någonsin i år. Det här märks i billigare biljetter och nya rutter. I spetsen för utvecklingen går lågprisbolaget Onnibus som nu börjar trafikera linjen Helsingfors-Vasa.

Allt fler väljer buss framom tåg eller bil. Det här beror främst på de nya lågprismodeller som börjat etablera sig de senaste åren.

Samtidigt är kampen om passagerarna hårdare än någonsin, vilket i år kommer att märkas i form av billigare biljetter och fler nya bussrutter och turer.

Onnibus expanderar kraftigt

Det bussbolag som har vuxit mest och som reagerar kraftigast på den allt hårdare konkurrensen är Onnibus, som i år fördubblar sitt antal bussar från tjugo till fyrtio.

Sedan Onnibus började trafikera för tre år sedan och halverade biljettpriserna, har det nya lågpriskonceptet tvingat också de andra bussbolagen och VR att se över sin prissättning.

"Privatbilen vår största konkurrent"

Pekka Möttö, vd för Onnibus
Onnibus vd Pekka Möttö tror starkt på den nya rutten mellan Helsingfors och Vasa. Pekka Möttö, vd för Onnibus Bild: YLE/Johannes Tabermann pekka möttö

Under det senaste halvåret har 750 000 passagerare åkt med Onnibus. I praktiken innebär det att varje Onnibuss som kör på vägarna i snitt är till hälften fylld.

Frågar man bolagets vd Pekka Möttö är ändå privatbilen den största konkurrenten.

Enbart att parkera i centrum av Helsingfors kostar mer än att åka med våra bussar från Vasa

- Jag hoppas att vi har haft en positiv inverkan på hela branschen och att buss blir det främsta alternativet för allt fler. Det är ändå främst privatbilismen vi utmanar.
Enbart att parkera i centrum av Helsingfors kostar mer än att åka med våra bussar från Vasa, Kuopio eller Uleåborg, säger Möttö.

Helsingfors-Vasa för bara några euro

Utöver flera nya bussar utökar Onnibus också antalet rutter. Av dem är den mellan Helsingfors och Vasa viktigast. Enligt vd Pekka Möttö införde man den här rutten på kundernas begäran och förväntningarna är höga.

- Det finns en stor efterfrågan på förmånliga alternativ till tåg på den här sträckan, och överlag ser vi mycket potential i hela Vasaregionen. Vi kommer därför att ha tre dagliga rutter till ett pris av en euro och uppåt, säger Möttö.

Konkurrenterna tar upp kampen

Också bl.a. Koiviston Auto börjar i år erbjuda billigare bussbiljetter. Bild: YLE/ Axel Hansson matkahuolto

Det är ändå inte bara Onnibus som reagerar på den allt hårdare konkurrensen. Också andra bussbolag börjar ta upp kampen om passagerarna genom att erbjuda billigare biljetter i år.

Koiviston Auto börjar erbjuda billigare resor på över tio olika rutter. Att till exempel åka mellan Helsingfors och Lahtis blir över hälften billigare. Dessutom kan man köpa lågprisbiljetterna direkt av busschauffören, vilket är ett nytt koncept.

Också Vainion Liikenne ska i år lägga in fler snabbturer mellan Helsingfors och Åbo, varav vissa till ett lägre pris. Och även Pohjolan Liikenne planerar nya rutter i år.

Stor buzz runt bussar

Stora förändringar är alltså att vänta inom hela bussbranschen i år. Startskottet till förändringen gick redan i somras då långfärdsrutterna frigjordes för konkurrens, vilket ökade trycket på en justering av priserna. Avregleringen av bussmarknaden sker stegvis fram till år 2020.

Intresset för busstrafiken har vuxit betydligt, vilket också märks i allt fler passagerare

Vid servicebolaget Matkahuolto ser man med tillförsikt på det kommande året. Busstrafiken upplever ett stort uppsving.

Matkahuoltos vd Jarmo Oksaharju,
Matkahuoltos vd Jarmo Oksaharju ser positivt på utvecklingen inom bussbranschen. Matkahuoltos vd Jarmo Oksaharju, Bild: YLE/Johannes Tabermann jarmo oksaharju

- Intresset för busstrafiken har vuxit betydligt, vilket också märks i allt fler passagerare. En ökad efterfrågan innebär också att utbudet förnyas. Det här märks tydligt nu i början av året då kampen om marknadsandelarna mellan bussbolagen inleds, säger Matkahuoltos vd Jarmo Oksaharju.

Busspassagerarna blir allt fler

Enligt Matkahuoltos förhandsuppgifter har antalet bussresenärer ökat under det senaste halvåret. Det här har fått allt fler bussbolag att vilja expandera och skapa nya rutter i kamp om större marknadsandelar.

- Konkurrensen blir hårdare samtidigt som passagerarnas alternativ blir allt fler. För bussbolagen blir det ändå en stor utmaning att hitta en hållbar prisnivå och fungerande affärsmodell samtidigt som man försöker vinna åt sig större marknadsandelar, konstaterar Oksaharju.

Hårdast är konkurrensen på huvudlederna från och till Helsingfors och de andra större städerna. Där kör bussarna mer eller mindre i karavan.

Gott nytt bussår!

Den största vinnaren i det allt hårdare konkurrensläget är konsumenten som kan vraka och välja mellan ett allt större utbud av bussturer.

Passagerarna kan med andra ord vänta sig ett gott nytt bussår.

Matkahuoltos fraktmonopol försvårar konkurrensen

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes