Hoppa till huvudinnehåll

Svag försäljning av konsumentelektronik

En man spelar på en pekdator vid en mässa i Berlin i april 2014.
En man spelar på en pekdator vid en mässa i Berlin i april 2014. Bild: EPA/DANIEL NAUPOLD surfplatta

Den globala försäljningen av konsumentelektronik ökade med en procent år 2014 till drygt tusen miljarder dollar, visar en kartläggning som presenterades för medierna inför världens största konsumentelektronikmässa, Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i USA.

Det är oklart hur försäljningen utvecklas under det här året, uppger Consumer Electronics Association, som arrangerar mässan.

Efterfrågan på bland annat pekdatorer och smarttelefoner väntas vara stor i tillväxtländer i Asien. En anspråkslös ekonomisk tillväxt i Nordamerika väntas också bidra till ökad försäljning.

Stagnationen i eurozonen och Japan kastar en skugga över marknaden och också i stora tillväxtländer som Brasilien är förväntningarna svaga, säger analytiker Steve Koenig vid Consumer Electronics Association. För Rysslands del kan konsumtionen minska på grund av de ekonomiska sanktionerna.

Consumer Electronics Association förutspår att konsumtionen av elektronik minskar med fem procent i Europa och Latinamerika. Det är enligt organisationen oklart om resten av världen kan kompensera bortfallet.

Värdet av försäljningen av pekdatorer väntas i år minska med kring åtta procent, trots att antalet sålda enheter väntas växa med 20 procent, säger Koenig.

Antalet sålda smarttelefoner väntas öka med 19 procent till sammanlagt 1,5 miljarder telefoner, men värdet av försäljningen väntas öka med bara 9 procent.

CES pågår 6-9 januari.

Läs också