Hoppa till huvudinnehåll

Färdigmat kan vara nyttig mat

Bild: Saarioinen Oy
Leverlåda får grönt ljus av näringsterapeuterna. Bild: Saarioinen Oy Bild: Saarioinen Oy saarioinen

Färdigmat har dåligt rykte i onödan säger flera näringsexperter som Yle Nyheter har talat med. Färdigmaten är ohälsosam då den innehåller mycket salt och hårt fett, inte på grund av tillsatsämnen.

Näringsterapeuterna verkar vara överens om att det är okej att äta färdigmat ibland och att det finns hälsosamma alternativ i affärshyllorna.

- Det är råvarorna och tillverkningssättet som avgör kvaliteten, säger näringsterapeuten Kirsi Männistö.

Hon får medhåll också av andra näringsterapeuter.

- Om husmanskost betyder ugnskorv och potatisgratäng är den inte automatiskt mer hälsosam än vissa halvfabrikat, konstaterar Päivi Lassila.

Också Leena Putkonen vid Konsumentförbundet konstaterar att sporadisk användning av färdigmat kan underlätta vardagen.

Samma näringsrekommendationer för färdigmat som husmanskost

Då man är på jakt efter ett hälsosammare alternativ i färdigmatsdjungeln gäller samma kostråd som för en hälsosam diet i allmänhet. I korthet: Ät fisk, kyckling, grönsaker och fullkornsprodukter. Undvik rött kött, fett, salt, vitt mjöl och panerad mat.

Såväl halvfabrikat som husmanskost mår bra av lite färska grönsaker eller frukt vid sin sida.

- Ju längre förvaringstid, desto mer minskar mängden folsyra och c-vitamin i maten. Det gäller också mat som lagas hemma och blir uppvärmd flera gånger om, konstaterar Lassila.

Håll koll på mängden salt och fett

Näringsexperterna rekommenderar att man kontrollerar framför allt mängden salt och mättat fett då de väljer halvfabrikat.

- Konsumenterna verkar inte förstå hur farligt saltet är för dem, säger Leena Putkonen vid Konsumentförbundet.

Fett och framför allt kvaliteten på fettet är också något som det lönar sig att hålla ögonen på. Halvfabrikat som innehåller rött kött och korv innehåller också mättat fett.

Däremot är tillsatsämnen inte automatiskt ohälsosamma. Det är just saltmängden och det mättade fettet som är problemet med halvfabrikaten. Tillsatserna kan till och med skrämma konsumenterna i onödan.

- Största delen av tillsatsämnena är ämnen som går att hitta i naturen och mängden av dem är liten i jämförelse med mängderna fett och salt, som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, säger Putkonen.

Tummen upp för ärtsoppa, tummen ner för nudlar

Vilka färdigrätter kan näringsexperterna då rekommendera?

De som får grönt ljus är ärtsoppa, fryssoppor med klar buljong och färdiga soppor i tetraförpackningar och påsar men inte pulverbaserade soppor. Fisk- och kycklingrätter, kål- och leverlåda samt matiga sallader med fisk, kyckling, fullkornspasta eller -bröd är också okej.

Däremot säger näringsterapeuterna strängt nej till halvfabrikat som pizza, köttpiroger, pyttipanna, potatisgratäng, pommes frites, nudlar och korvrätter.

Ulla Malminen / Yle Uutiset

Läs också