Hoppa till huvudinnehåll

100 dagar gånger 100 gram är lika med 10 kilo

Våg som visar 81,7 kg
Fötterna och vikten på bilden har ingenting med mig att göra. Men arkivbilden beskriver på 100 gram när vad jag upplevde i morse. Våg som visar 81,7 kg Bild: YLE/Jessica Edén personvåg

När jag bestämde mig för att vara med i kampanjen 100 dagar utan alkohol bestämde jag samtidigt att jag skall bredda utmaningen. Så för min del blir det 100 dagar utan alkohol och 10 kilo bort ur kroppen. Och för att nå det målet räcker det inte med att sluta dricka, utan det krävs både ändrade matvanor och regelbunden motion. Men jag började med att dividera 10 kilo genom hundra och fick då resultatet 100. 10 kilo på 3 månader lät nämligen rätt mycket men 100 gram per dag låter direkt mycket lättare. När jag går ner futtiga 100 gram per dag borde jag nå mitt mål: 10 kilo.

Vågen är det viktigaste verktyget

Jag började mina 100 dagar utan alkohol genom att ta fram vågen min som samlade damm bakom badrumsskåpet. Jag ställde mig på vågen och vågen visade 83 kilo. Det var ingen större överraskning. Jag hade räknat med ett resultat mellan 80 och 85 kilo. 83 kilo är sisådär 10 till 12 kilo för mycket. Jag mäter nämligen bara 169 cm i strumplästen. Jag tog fram det gamla goda BMI-indexet och räknade 83 genom 1,69 gånger 1,69 och fick resultatet 28,7. Enligt BMI-indexet är allt mellan 25 och 29,99 klassat som övervikt. I och för sig är jag fortfarande överviktig även om jag når mitt mål 73 kilo eftersom jag då skulle ha ett BMI-resultat på 25,21. Men man måste ta indexet med en nypa salt. Det ger en fingervisning. Jag har sprungit bland annat 8 maraton med en matchvikt på allt mellan 72 och 79 kilo. Jag är ju något av en pykniker, dvs. en person med satt kroppsbyggnad, korta ben och runt ansikte.

Motion är det viktigaste redskapet

Hälsomotion på specialdesignat gym.
Att gå på gym är inte alls min melodi Hälsomotion på specialdesignat gym. Bild: Svenska Yle hälsomotion

Min filosofi för att gå ner i vikt är enkel: jag måste göra mig av med mera kalorier än jag tar till mig. Här finns det bara två vägar att gå: att äta mindre eller att röra på sig mera. Mest lyckad är en kombination av bägge två. Det gäller att sänka näringsintaget och öka på motionen. Så det har jag gjort. Näringsintaget blir automatiskt mindre när jag inte dricker. Vin och öl har ju en hel del kalorier. När jag inte dricker om kvällarna äter jag dessutom automatiskt mindre. Jag är nämligen en nattätare och tycker om att sätta i mig chips eller choklad eller annat gott medan jag smuttar på öl eller vin och läser, surfar eller tittar på teve. Och så har jag börjat motionera mera och mera regelbundet.

Den bästa motionen jag vet om man vill bli av med kalorierna är att springa. Jag tycker inte alls om att gå på gym. Svettlukten, instängdheten och den florerande hedonismen är inte alls min melodi. Att springa är dessutom tidseffektiv och bra för ekonomin.. Du sätter på dig dina springkläder och så börjar du utanför din dörr. Och när du kommer hem hoppar du i duschen och färdigt. Du måste inte ta dig någonstans, boka tid eller betala för det. Och så är du ute i ur och skur. Det är bra för hälsan även det. Det gäller förstås att ha bra kläder man trivs i och, så här på vintern, att ha dubbade skor. Och så cyklar jag till jobbet, ca. 5 kilometer en väg. Med hjälm på huvudet, bra ljus och reflexer och dubbdäck.

Sol, vind och vatten

Hur gick det då med motionen? Tack, riktigt bra. Jag var 4 gånger ute på ganska långa joggingrunder, mellan 1 timme 10 minuter och 1 timme 20. En gång var det molnigt, en gång snöade det lätt, en gång regnade det och i går var det 10 grader kallt med strålande solsken. Och varje gång går det lite lättare. Jag motionerar egentligen ganska mycket sedan år 2007. Då vägde jag nästan 90 kilo och började med regelbunden löpning. Efter det har det blivit ett antal maraton och halvmaraton, cykeltävlingar och kajakfärder.

Motionär vid Metviken i Vasa.
Motionär vid Metviken i Vasa. Bild: YLE/Rolf Granqvist motionär

Tyvärr fick jag i höstas en blodpropp i vänstra benet. För många är en blodpropp en väckarklocka och man lägger om sina mat- och motionsvanor. Hos mig hade proppen en omvänd effekt. Jag slutade helt med motionen och tänkte så här: vad är det för vits att jag springer, paddlar eller cyklar så mycket när jag får blodpropp ändå? Då kan jag ju lägga av genast. Vilket jag också gjorde. Resultatet ser du ovan: 83 kilogram!

Men hur ser det ut med vikten nu, efter en vecka utan alkohol? Bra, tycker jag. I morse vägde jag 81,8 kilo. (Morgonvägningen är den mest tillförlitliga.) Det betyder att jag gått ner 1200 gram på en vecka. Jag ligger alltså 500 gram före min tidtabell. Bättre så än tvärtom. Det kommer säkert veckor när det är tvärtom. Jag känner mig piggare och fräschare än under julveckan men det är kanske inte så konstigt med tanke på det rikliga intaget av mat och drycker Kristi födelse till fromma. Jag återkommer med flera rapporter om hur det går för mina olika projekt. Men nu skall jag ut och springa. Ha det gott!

Mer från programmet

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje