Hoppa till huvudinnehåll

Kom ihåg att glömma

Röntgenbild på en hjärna.
Röntgenbild på en hjärna. Bild: Ludovic Di Orio hjärnan

Det krävs inte alltför många hjärnceller att inse att sömn är viktigt för människan och hjärnan. Men för att man ska lära sig måste hjärnan också glömma, berättar hjärnforskare Iiro Jääskeläinen vid Aalto-universitetet.


- Under sömnen omorganiseras minnet. En massiv mängd av irrelevanta detaljer som du gått genom under dagen glöms bort, säger Lojobon Jääskeläinen som blev doktor i psykologi redan som 22 år gammal.

Viktigt att glömma

Oftast anser man att glömska är ett dåligt attribut hos en människa. Att glömma är slarvigt och förkastligt. Men för inlärningen behövs glömskan.

- Många blir överraskade då de hör att det är lika viktigt att glömma som att komma ihåg.

Efter att hjärnan sållat bland alla tankar under sömnen och städat bort onödigt kan den koppla ihop informationen.

- Då förstår man helheter bättre och kan få heureka-upplevelser.

Vad som är relevant och irrelevant för en människa beror på personens intressen, kunskap och tidigare erfarenheter. Känslomässiga händelser är mera relevanta för oss. Också händelser som är överraskande eller informativa är viktiga.

Hjärnan visar repriser

Sådana här händelser och annat vi vill minnas påverkar hjärnfunktionen och gör den mera aktiv. Nervimpulserna till hippocampus blir starkare. Hippocampus är den del av hjärnan som är viktig för korttidsminnet och bildandet av nya minnen.

- När man sover aktiveras minnet och hippocampus spelar upp dem på nytt. Hjärnan väljer sedan bort de irrelevanta händelserna. Därför är det viktigt att sova. Annars blir det kaotiskt.

Så i princip fungerar sömnen som en reprissändning. Under dagen spelar hjärnan in information, precis som en bandspelare. På natten kör hjärnan repriser och sållar bland tråkiga och onödiga avsnitt.

Trötta ungdomar stort problem

Hur mycket sömn vi behöver är förstås individuellt. Vissa skiner som solen efter endast fem timmars sömn, medan andra ser ut som en grå novemberdag trots att de sovit över åtta timmar. Den rekommenderade längden sömn varierar beroende på din ålder.

- Barn behöver mest sömn, medan äldre behöver minst sömn. För vuxna är ungefär åtta timmar tillräckligt.

Jääskeläinen säger att ungdomar är ett stort problem. De växer och har stor potential att lära sig nytt, men det är just den gruppen som sover för lite.

- Det kan hindra den intellektuella utvecklingen. Den djupa sömnen som är viktig för minnet är vanligast efter några timmar, mot slutet av natten.

Förutom dålig sömn påverkar stressen din förmåga att lära dig nytt. Stress i kortare sjok är bra, men om stressen fortsätter för länge är det illa för hjärnan och inlärningen.

- Stresshormonerna förhindrar att nya nervceller skapas i hjärnan. Därför måste vi göra annat än jobba. Vi måste också koppla av och vila.

Iiro Jääskeläinen pratar om inlärning och sömn på fredag 9.1 kl. 18.00 på restaurang Opus K i Lojo.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland