Hoppa till huvudinnehåll

Pizza i USA gynnar fabrik i Hangö

Tomatpizza med bresaola.
Tomatpizza med bresaola. Bild: YLE/Strömsö tomatpizza

Amerikaner, amerikansk fotboll och pizza med pepperonikorv. Stark dollar och svag euro. Det är sådant som fabriker som levererar korvskinn gillar. Visko Teepak i Hangö ser med tillförsikt på framtiden tack vare den svaga euron.

Aktiekurserna stiger i rekordfart i USA och det har lett till att dollarn är stark i relation till euron. Euron har alltså försvagats.

De företag som exporterar utanför EU:s gränser och säljer i dollar gynnas av detta. En stark eurovaluta är därför en bromskloss för exporten.

Långsamma förändringar

Korvskinnsfabriken Visko Teepak i Hangö har en stor export till USA och gynnas av att dollarn är stark i förhållande till euron. Fabrikschef Joachim Lund påpekar ändå att förändringar inte sker över en natt.

- Våra försäljare säger att de inte har sett en omedelbar verkan. Vi har ett- och tvåårsavtal så jag kan inte säga att vi har kunnat dra nytta av det här ännu.

Fördel Europa?

Visko Teepak tillverkar fibertarm, eller korvskinn, och är en av sju aktörer i världen. De tuffaste konkurrenterna finns i Tyskland och USA.

Fabrikschef Joachim Lund på Visko Teepak.
Fabrikschef Joachim Lund på Visko Teepak. Fabrikschef Joachim Lund på Visko Teepak. Bild: Yle/Marica Hildén joachim lund

- Det är bra att euron försvagas med tanke på den amerikanska konkurrenten, säger Lund.

Lund säger att den amerikanska konkurrenten aggressivt marknadsfört och sålt fibertarm i synnerhet i Centraleuropa.

- Vi hoppas nu att det här vänder och ger fördelarna tillbaka till de europeiska producenterna.

Ny strategi med priserna?

Joachim Lund säger att Visko Teepak inte tidigare övervägt att sänka priserna.

- Vår strategi har varit att försvara våra priser, men eftersom konjunkturläget varit svagt sedan 2009, med ett bra år 2012 och en viss baksmälla 2013 och 2014, så svänger det till att vi är tvungna att försvara volymen. Vi är beredda att se över priserna.

Yle Västnyland har pratat med sprängämnestillverkaren Forcit, sjöfart- och logistikavdelningen vid Victor Ek och hjultillverkaren Manner i Hangö som säger att de inte påverkas särskilt mycket av den starka dollarn. De gör mest affärer i Europa.

Fotboll kräver korvskinn

Visko Teepak har mycket affärer i USA, upp till 40 procent av affärsverksamheten är riktad till USA. Och det är här som pizzorna kommer in.

Visko i Hangö
Visko Teepak i Hangö. Visko i Hangö Bild: YLE/Malin Lindholm korvskinnstillverkning

- Det är ett spännande fenomen att då den amerikanska fotbollssäsongen startar så ska våra kunder ha lagren fulla med pepperonikorv. Då sitter gubbarna hemma i soffan och käkar pizza på löpande band och ser på fotboll.

- Snabbmatsindustrin är stor i USA, och där finns helt klart vårt största och viktigaste produktsortiment.

Oljan påverkar ekonomin

Det är inte bara en stark dollar och en svag euro som påverkar världsekonomin och därmed ekonomin i Västnyland. Det låga priset på olja påverkar också.

USA och Kanada har blivit allt mera självförsörjande och har nu teknik att utvinna olja ur skiffer.

Oljeproducenternas organisation OPEC med Saudi-Arabien i spetsen vill inte sänka produktionen eftersom de inte vill mista sina kunder. Det här har lett till lägre oljepris och deflation, alltså att prisen sjunker.

Du får alltså mera för dina pengar. Om du tankar din bil med en 70-liters tank så sparar du några tior på en tank jämfört med för ett år sedan.

Det låga oljepriset är bra också för Visko Teepak, säger Joachim Lund.

- Det påverkar konjunkturerna positivt och driver upp efterfrågan på våra produkter. Och då kostnaderna för råolja går ner så går vanligtvis priset för andra råmaterial ner, så som för den vedflis vi använder.

Ryssland köper ännu fibertarm

Visko Teepak ser också att efterfrågan och köpkraften i Ryssland minskar på grund av den svaga rubeln.

- Vi är oroliga för hur det går i år, men det som förvånar är att de ryska kunderna ändå haft råd att köpa våra produkter i den grad de gjort. Jag förstår inte hur det är möjligt.

Hangöföretaget ser också att tiderna är kärva i till exempel Östeuropa.

- Våra försäljare säger att det är som om matvanorna skulle ha förändrats. Folk äter mindre kött och äter billigare råvaror. Kunderna slutar köpa en del av vår produktion och köper billigare pålägg.

Joachim Lund ser ändå med tillförsikt på Visko Teepaks framtid.

- Marknadsläget är tufft, men vi har en bra ägare som satsar på oss.

Läs också