Hoppa till huvudinnehåll

Hemvården i Lovisa tar steget in i modern tid

Gamal människas händer
(arkivbild) Gamal människas händer Bild: Yle/Touko Yrttimaa gamla

En ny mobilapplikation ska hjälpa hemvården i Lovisa göra klientbesöken smidigare. Applikationen heter Pegasos Mukana och tas i bruk i februari.

Pegasos Mukana används redan i flera kommuner, och har cirka 4 000 användare.

– Vi tar steget in i modern tid och skapar mer tid för klienterna med hjälp av teknologin, säger projektchef Anu Plit på hemvården i Lovisa.

Patientuppgifter sparas inte

Med hjälp av Pegasos Mukana kan vårdarna jämnt fördela sina arbetsuppgifter under skiftena, med hänsyn till både hur många uppgifter vårdarna har och hur mycket tid de har för att utföra dem.

Om något akut händer kommer man också kunna överföra besök hos klienter från en vårdare till en annan.

Applikationen är dataskyddad, vilket betyder att inga klientuppgifter sparas på smarttelefonerna. Uppgifterna hämtas från patientdatasystemet i realtid.

Alla får klistermärke

Alla klienter som regelbundet besöks av hemvården ska ha ett eget klistermärke som kommer att hämtas hem till dem vecka 4 och 5. Hemvården fäster klistermärket exempelvis på en dörrkarm eller annat ställe som är lätt att hitta och man kommer överens om med klienten.

Klistermärket får inte tas bort innan kontraktet med hemvården sägs upp.

Då vårdaren kommer hem till klienten loggar hen in sig genom att läsa av klistermärket med mobiltelefonen. Efter besöket loggar vårdaren ut på samma sätt.

– Vårdaren kan då i realtid föra register och statistik hemma hos klienten. Det här ökar klientsäkerheten och arbetstagarens rättsskydd. Klienten får också sin röst hörd bättre då vårdaren gör anteckningar på det här sättet, säger Plit.

Läs också