Hoppa till huvudinnehåll

Hemvården i Sibbo tar smarttelefonen till hjälp

Flera åldringar behöver hemvård för att kunna bo hemma.
Arkivbild. Flera åldringar behöver hemvård för att kunna bo hemma. Bild: Yle/Sofi Nordmyr dam,hemvårdshjälp,åldringar,äldreomsorg

Hemvårdarna både i Lovisa och i Sibbo äntrar 2010-talet och tar smarttelefoner till hjälp i sitt arbete.

Hemvårdarna kan bland annat göra anteckningar om och med klienten under hembesöket. Idag spenderar vårdarna mycket tid i bilen och på kontoret, dit de måste köra för att göra allt pappersarbete.

Margita Uddström och Katrin Virta
Margita Uddström (t.v.) och Katrin Virta Margita Uddström och Katrin Virta Bild: Yle/Erica Vasama sibbo hemvård

Inköpslistorna hittar fram fortare

I Södra Sibbo har vårdarna redan fått sina telefoner och de tas i bruk i faser under vårvintern. Redan i januari kan klienternas butikslistor skrivas och skickas med e-post med en gång, istället för att plita ner inköpen på papperslappar som förs till kansliet senare.

Från och med medlet av mars kan patientuppgifter antecknas i mobilen när de rätta programmen installeras.

Laptop till liten nytta

Närvårdare Katrin Virta tror att telefonen kommer att underlätta vardagen.

- Det går ganska mycket tid åt till att sitta framför datorn, för vissa utvärderingar och mycket av den dagliga rapporteringen ska göras med den.

Virta har provat på att ta med kontorets bärbara dator på kundbesök. Bristande nätförbindelser ute på landsbygden och i skärgården gjorde ändå arbetet frustrerande långsamt.

I mobiltelefonen går det att anteckna trots att nätkontakten bryts – anteckningarna förs in i systemet när telefonen hittar kontakten igen, berättar hemvårdsledare Margita Uddström.

Större utvärderingar kommer ändå att utföras på dator också i framtiden, om inte för annat så för den större skärmens skull.

Och nackdelarna då?

Tiden på kansliet kommer alltså att förkortas, men Katrin Virta misstänker att det blir en del petande på telefonen i bilen i framtiden.

- Jag kanske inte alltid vill sitta och skriva hos klienten. I vissa fall kan det kännas lite pinsamt.
Det finns också en risk för att telefonen stjäl uppmärksamheten från klienten, trots att avsikten egentligen är att ge mer tid för mänskligt bemötande.

- Man kan ta klienten med och visa vad man skriver i telefonen, förklarar Margita Uddström. Oftast är det så att klienten inte vet vad man gör, men då kan man visa att man bland annat antecknar blodtrycket. Då har de lättare att förstå.

För unga hemvårdare som Katrin Virta torde det inte bli så svårt att lära sig använda smarttelefonen i sitt arbete. Men hur är det med det äldre gardet som kanske inte ens har använt en smarttelefon på egen hand?

- Vissa problem har det varit men månne inte vi får dem upplärda, konstaterar Virta. Jag tror nog att vi kommer att ha nytta av de nya telefonerna.

Den här nyheten gjordes på basis av ett tips från en medlem i Yle Nyheters publiknätverk.

Läs också