Hoppa till huvudinnehåll

Nytt rederi trafikerar Hangö hamn

Finnlines fartyg i Hangö hamn.
Finnlines öppnar en ny linje på måndag mellan Hangö och Rostock. (Arkivbild) Finnlines fartyg i Hangö hamn. Bild: Yle/Petra Thilman infrastruktur

På måndag (19.1) inleder nygamla Finnlines roro-trafik mellan Hangö och Rostock i Tyskland. Det nya fartyget Finnmerchant kommer att ha två avgångar i veckan från Hangö.

Finnlines har förhandlat med Hangö hamn under hösten och i december stod det klart att den nya linjen blir verklighet. Finnlines är en nygammal kund i hamnen, tidigare har rederiet bland annat skeppat importbilar till Hangö.

Att Finnlines nu börjar trafikera hamnen stärker Hangö hamns ställning i roro-trafiken i olika länder.

- Hangö är en stor roro-hamn och den kommer nu bli den näst största i Finland, berättar Stig Sundberg, SFP, som leder ordet i styrelsen för Hangö hamn.

Stig Sundberg i Hangö.
Stig Sundberg är nöjd över hamnens nya tillskott Finnlines. Stig Sundberg i Hangö. Bild: Yle/Minna Almark hamndirektionen

Trafiken ökar

Att Finnlines återvänder till Hangö hamn leder till att antalet fartyg som anlöper hamnen ökar kraftigt, säger hamnens verkställande direktör Anders Ahlvik.

- Det känns jätte bra, berättar Ahlvik.

Det är ännu svårt att bedöma hur mycket trafiken kommer att öka.

- Ökningen kommer säkert att röra sig runt 10 till 15 procent i jämförelse med fjolåret, bedömer Sundberg.

Anders Ahlvik (t.v.) blir nu vd för Hangö hamn efter Paavo Lyytikäinen
Anders Ahlvik, till vänster, tog över rodret för hamnen vid årsskiftet när tidigare vd Paavo Lyytikäinen gick i pension. Anders Ahlvik (t.v.) blir nu vd för Hangö hamn efter Paavo Lyytikäinen Bild: Hangö hamn ahlvik anders

Nya möjligheter för Finnlines

Den nya linjen kompletterar den nuvarande Helsingfors-Rostock-trafiken, enligt Finnlines. Hangö-Rostocklinjen erbjuder också nya möjligheter för Finnlines kunder på Östersjöområdet.

- Den nya linjen erbjuder ett säkert, ekonomiskt och miljövänligt alternativ för alla sorters typer av last från Rostock till övriga Europa, säger marknadsförings- och försäljningschef Staffan Herlin i ett pressmeddelande.

Herlin konstaterar också att med den nya linjen förstärker Finnlines sin ställning i Rostock genom att erbjuda fyra avgångar per vecka mellan Rostock och Finland.

Stuveribolagets kontor och andra byggnader i Västra hamnen i Hangö vintertid.
Stuvarna vid Hangö Stevedoring får mera jobb tack vare Finnlines. Stuveribolagets kontor och andra byggnader i Västra hamnen i Hangö vintertid. Bild: YLE / Pia Santonen lossa

Hangö Stevedoring lastar och lossar

Hangö Stevedoring kommer att lasta och lossa Finnlines fartyg. Den huvudsakliga lasten på Finnmerchant kommer att bestå bland annat av trailers, containrar, maskiner och nya personbilar.

Hård konkurrens

Trafiken ökar inte bara på grund av Finnlines nya rutt. Finnlines konkurrent Svenska Orient Linien kommer om några veckor sätta in sitt tredje fartyg. Det här betyder att fyra fartyg kommer att gå varje vecka till Rostock.

- Det blir hård konkurrens på den här linjen, konstaterar Stig Sundberg.

Också rederiet Navirail har ökat sin trafik med två dagsavgångar per vecka.

Förbindelsebåten mellan Hangö och Paldiski.
Navirail trafikerar linjen Hangö-Paldiski. Förbindelsebåten mellan Hangö och Paldiski. Bild: Yle/Tove Virta dfds seaways

Från Hangö till Polen?

Sundberg avslöjar också att Finnlines har planer på att sätta in en ny linje mellan Hangö och Gdansk i Polen.

- Åtminstone har linjen varit med på tapeten under höstens förhandlingar

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland