Hoppa till huvudinnehåll

Raseborg kunde öppna ett servicekontor

Ariktekt Dominicus Björkstam i Ekenäs.
Arkitekt Dominicus Björkstam Ariktekt Dominicus Björkstam i Ekenäs. Bild: Yle/Robin Lindberg björkstam dominicus

Raseborgs stad arbetar nu på att göra byggnadstillsynen bättre, efter skarp kritik i offentligheten i höstas. En användarpanel med företagare kommer med idéer.


Staden Raseborg har tillsatt en användarpanel med företagare för att få hjälp med att utveckla staden inom olika områden.

En av deltagarna är arkitekten Dominicus Björkstam i Ekenäs. Han var med på det första mötet i onsdags (14.1).

- Jag såg fram emot det här mötet med stor iver och det uppfyllde nog alla förväntningar. Det vill säga - staden var mycket hörsam. Vi fick alla helt fördomsfritt komma med förslag, kritik, både ros och ris.

Goda erfarenheter av servicekontor

Björkstam kom med ett konkret förslag för staden, vars tekniska sektor arbetar fram ett servicelöfte bland annat med hjälp av den här användarpanelen.

- Gör som ibland annat Borgå, där servicekontoret Kompassen ger råd och hjälp och handleder invånarna i alla frågor som anknyter till stadens tjänster. Hela staden finns på ett ställe!

Dominicus Björkstam har väldigt mycket att göra med olika kommuner, bland annat med Borgå och Kyrkslätt, som också har ett kommunalt servicekontor.

- Jag kan inte säga något annat än mycket goda erfarenheter. Man får, så att säga, sakerna på en gång gjorda i stället för att skeppas från punkt till punkt och i värsta fall finns inte personen på plats och sedan måste man komma flera gånger.

Han har endast goda erfarenheter av byggnadstillsynen i Raseborg.

- Jag har så många andra kommuner som jag också handskas med och Raseborg hör nog till dem som det är trevligast att ha att göra med.

Givande möte med goda idéer

Tekniska direktören Jan Gröndahl i Raseborg är stadens representant i användarpanelen. Han säger att det första mötet var riktigt givande och bra. Det kom fram flera goda idéer som panelen ska arbeta vidare på. Han hoppas att staden och företagarna tillsammans kan utarbeta rekommendationer och förslag till nya sätt att samarbeta.

Den nuvarande panelen kommer att träffas tre till fyra gånger före sommaren. Tanken är att ha en rotation och senare bjuda in andra människor.

I det första mötet deltog från stadens sida också upphandlingschefen Satu Wigren, eftersom upphandlingsfrågor var en sak som var på agendan.

På plats fanns också bland annat köpman Kaj Björklöf vid Karis Järn, som berättar om målsättningarna för den här användarpanelen.

- Förstås är ju målsättningen att staden ska vara närmare invånarna och tjänstemännen till för invånarna. Och inte tvärtom, förstås.

Små skjul kunde byggas utan lov

Raseborgs stad arbetar nu på en ny byggnadsordning. Björklöf säger att användarpanelen inte tar ställning till den, utan det är politikernas sak. Som företagare har han ändå vissa tankar om vad man kunde göra bättre.

- Som företagare kanske jag kan tänka och hoppas att små ändringar. Ett växthus, eller ett litet trädgårdsskjul, kanske man till och med kunde få uppföra utan något som helst lov, eller med en mycket enkel version av lov.

Tydligare regler i byggnadsordningen

I allmänhet behövs tydligare regler, säger Björklöf om byggnadsordningen.

För honom är det höljt i dunkel till exempel vad man får och inte får göra då det gäller terrasser och annat liknande.

Han vill säga att han har fått en bra betjäning och har ingenting otalt med byggnadstillsynen på något vis.

Alla som deltog i mötet i går var verkligt positiva, säger ordföranden för Ekenäsnejdens företagare Jan Lindholm.

- Det var en positiv och konstruktiv diskussion.

Lea Adolfsson, Juho Anttalainen (ej närvarande 14.1), Kaj Björklöf, Dominicus Björkstam, Tommi Knaapinen och Tapio Wiljanen (ej närvarande 14.1) är med i användarpanelen.

Läs också om Raseborgs nya byggnadsordning och om Kompassen i Borgå.

Läs också