Hoppa till huvudinnehåll

Också Lidl kastar sig in i priskriget

Lidl i Karis.
Trots prissänkningarna förbli maten dyr i Finland jämfört med resten av Europa Lidl i Karis. Bild: YLE / Robin Lindberg lidl,Raseborg

Priskriget mellan matbutikerna trappas upp ytterligare. Nu meddelar Lidl att också den kedjan går med. Orsaken är att de finländska konsumenterna blivit allt mera prismedvetna på grund av det svåra ekonomiska läget. Snart kan också nätjätten Amazon börja köra ut mat direkt till kunderna.

Kunder i Prisma
Maj och Christer Wikholm är glada över de sänkta matpriserna. De handlade i en av S-gruppens Prismaaffärer i Esbo på måndagseftermiddagen. Kunder i Prisma Bild: Yle/Niklas Fagerström christer wikholm
De tre största kedjorna; S-gruppen, K-gruppen och Lidl tar nu på allvar upp kampen om de allt mera prismedvetna finländska konsumenterna.

K-gruppen inledde priskriget redan i slutet av fjolåret. S-gruppen var inte sen med att reagera och meddelade i går att priserna på ett hundratal varor sänks med mellan ett par procent och trettio procent från och med i dag.

Lidl försvarar sin position

Nu har också den tyska kedjan Lidl anmält sig till priskriget för att försvara sin position som billigaste butikskedja, uppger Iltalehti

Enligt en kommentar till Yle Nyheter gör de det för att försäkra sig om att kunna erbjuda finländarna den billigaste maten också i fortsättningen.

Siwa och Valintatalo meddelar däremot att de ännu väntar med att ge sig in i priskriget.

Vanliga varor blir billigare

Ost i matbutik
Till exempel ost är nu billigare i S-gruppens större affärer. Ost i matbutik Bild: Yle/Niklas Fagerström oltermanni
De nya prissänkningarna gäller bland annat mjölk, ost, yoghurt, bröd och malet kött samt vissa halvfabrikat - det vill säga vanliga produkter som landar i de flestas matkorg - och prissänkningarna ska vara permanenta.

Enligt Konsumentforskningscentralens forskningschef Mika Pantzar är de sänkta priserna en direkt reaktion på konsumenternas köpbeteende.

- Vid lågkonjunktur regerar kunderna genom att köpa billigare mat. Genom att sänka priserna försöker de tre största butikskedjorna febrilt hålla fast vid sina marknadsandelar, säger Pantzar.

Nätjätten Amazon knackar redan på dörren

Barnfamilj handlar
Barnfamiljer kan tjäna hundratals euro per år, tack vare prissänkningarna. Barnfamilj handlar Bild: Yle/Niklas Fagerström barnfamilj
Maten kommer ändå fortsättningsvis att vara dyr i Finland jämfört med övriga Europa. Huvudorsaken är den höga momsen och att Finland är så glest befolkat, påpekar Pantzar.

Hittills är det Lidl som främst har pressat ner matpriserna, medan näthandeln för livsmedel inte ännu har etablerat sig.

Priskriget inom den finländska livsmedelsbranschen kan ändå snart ta en helt ny vändning när nätjätten Amazon träder in på den finländska livsmedelsmarknaden.

Mika Pantzar uppger till FNB att Amazon planerar att bygga ett stort lager i Böle för att kunna börja köra ut mat utan leveranskostnader till stamkunder i huvudstadsregionen.

Amazon öppnade ett nytt kontor i Stockholm för ett år sedan, och har meddelat om sitt intresse för Finland.

Pantzar förutspår att det här kommer att ändra konkurrenssituationen dramatiskt.

S-gruppen tar upp kampen om de billigaste priserna
"Sänkta matpriser tyder på sämre köpkraft"
"Permanenta prissänkningar en trend i flera branscher"
Vartiainen: Billigare mat gör lönepåslag onödiga
Heidi Finnilä: Matpriserna sjunker, jublar du?