Hoppa till huvudinnehåll

Barn skall få röra på sig på egna villkor

Hoppa på med Bärtil startar i februari 2015.
Hoppa på med Bärtil startar i februari 2015. Bild: Yle hoppa på med bärtil

Hoppa på handlar om rörelseglädje. Med kampanjen vill vi inspirera barn till rörelser och lekar där man använder sin kropp, har roligt och njuter av rörelse.

Barn mår bra av att röra på sig, och de ska få göra det på sina egna villkor. Även om många barn tycker om att delta i handledda träningar är det nödvändigt att få utgå från den egna leklusten och fantasin. Rekommendationen är att barn i lekåldern ska röra på sig aktivt minst två timmar per dag. Undersökningar visar att det här kan vara svårt att uppnå. En färsk finländsk avhandling visar att barn i 3-års åldern sitter alldeles för mycket i daghemsmiljön.

Det är det här som BUU-klubbens och Folkhälsans kampanj Hoppa på för fram. På buu.yle.fi, på www.folkhalsan.fi/hoppapa, i dagis och i tv bjuds det från och med kampanjstarten den 3 februari på massor av lek- och rörelsetips – och också förslag på hur man slappnar av mellan allt springande och hoppande.

Fåret Bärtil kampanjens dragplåster

Fåret Bärtil och hans vänner är kampanjens dragplåster. När Hoppa på startar öppnas det på buu.yle.fi en sida där man hittar en ny tiodelad serie med Bärtil & co: Hoppa på med Bärtil. På samma sida finns videon med Hoppa på-låten, med musik av Niklas Nylund. Där finns också serien Tusen sätt att leka, där elever i Staffansby lågstadium lär ut en mängd olika lekar. Samma program visas också i BUU-klubben med start den 3 februari. BUU-klubbsledarna kommer under våren att bjuda på många rörelsetips.

När du via buu.yle.fi går in på Hoppa på-sidan kan du också gratis beställa en egen rörelsekortpacke (så långt lagret räcker). Folkhälsan har gjort rörelsekort som Johanna Sjöström har illustrerat. Korten kan användas på många olika sätt, både för lekar och för spel. Kanske du drar ett kort där Isa Gris vill att du ska gå på hälarna, eller ett där Kråk-Fia twistar? Eller ett kort där Rune Berg sysslar med att andas och krama sig själv?

Alla får och alla kan

Fåret Bärtils triumfrop Får kan! som har klingat på Bärtils äng redan i tolv år har i Hoppa på-kampanjen blivit Alla får och alla kan!. Det är den attityden till fysisk aktivitet som vi vill sprida. Det spelar ingen roll om Isa Gris är klumpig – hon kan visst balansera. Och den stora Älgen kan visst krypa som en myra – även om han ibland fastnar i buskagen. Bärtil leker med bollar, Kråk-Fia dansar, Pudeln Pipsa vill få starkare tassar, den vimsiga ekorren Holly Gong rusar och hoppar i största allmänhet och bara för att det är roligt. Olika rörelser har knutits till karaktärerna för att göra det lättare att hoppa, krypa och snurra med. Och blir man trött kan man söka sig till den lugna poetiska igelkotten Rune Berg, för han satsar mest på det här med att slappna av – och på dikter som man rör sig till.

Turné med rörelsefester

Folkhälsan åker på en turné i februari och mars med rörelsefester på olika orter. Till de här festerna kan dagisgrupper anmäla sig. Alla daghem i Svenskfinland får en inbjudan. Folkhälsan har gjort ett materialpaket för daghemmen som består av en cd med Hoppa på-låten, en affisch, en större variant av rörelsekorten där det också finns tips på lekar och hur en viss rörelse kan utvecklas.

Dörrarna till de flesta festerna är öppna kl. 9–11, det organiserade programmet börjar kl. 9.30. Vi har begränsat antal platser. Anmälan behövs och görs via www.folkhalsan.fi/hoppapa.

Turnétidtabell:
3.2: Borgå, Kokonhallen
4.2: Vanda, Dickursby skola
5.2: Ekenäs, Bollhallen
10.2: Dalsbruk, Motionshallen
11.2: Nagu, Bollhallen
12.2: Åbo, Samppalinna bollhall
17.2: Kristinestad, Kristinahallen
18.2: Vasa, Vasa övningsskola
19.2: Nykarleby, Stjärnhallen
19.2: Norrvalla (kvällsfest för familjer kl. 18-20)
4.3: Jomala, Vikingahallen
11.3: Solvalla, Arenan

Vi förbehåller oss rätten till ändringar. I anslutning till kampanjen ordnar Folkhälsan också inspirationsträffar för pedagoger. Läs mer om inspirationsträffarna på www.folkhalsan.fi/hoppapa