Vi hämtar lömska bakterier hem från resan

Var femte södernresenär hämtar med sig en tarmbakterie som vanliga läkemedel inte biter på. Om man dessutom drabbas av diarré på resan och äter antibiotika mångdubblas risken.

Om några timmar går ett flyg från Helsingfors-Vanda flygplats till Indien. I kön till säkerhetskontrollen står Heidi och Michael Lillja. De har blivit bjudna på ett bröllop som ska vara i sex dagar i huvudstaden Delhi. Trots att Indien har dåligt rykte vad beträffar magsjuka verkar de inte särskilt oroliga.

Heidi och Michael Lillja
Heidi och Michael Lillja är på väg till Indien Heidi och Michael Lillja heidi och michael lillja

– Vi har rest till Indien flera gånger tidigare, säger Michael Lillja och tillägger att de aldrig drabbats av magsjuka.

Hans fru Heidi instämmer och säger att de har haft tur. De reser dessutom till ställen där allt är väl ordnat och det är rent och prydligt.

– Jag är väldigt försiktig, jag köper inte mat på gatan. Med bondförnuft klarar man sig långt. Det viktiga är att vara noga med vad man äter och var man äter.

Med över tjugo procents sannolikhet kommer Heidi och Michael ändå att komma hem med en resistent bakterie i tarmen. Det visar ny forskning. Alla som åker till varmare länder löper samma risk, oberoende av hur länge de stannar.

Avföringsprov avslöjar bakterierna

Infektionsläkaren Anu Kantele och hennes forskningsgrupp tog avföringsprov på 430 friska resenärer som var på väg söderut. De samlade in prover också efter resan. Forskningsresultaten har nu i januari publicerats i en medicinsk tidskrift.

– Det visade sig att en procent av resenärerna bar på den resistenta tarmbakterien ESBL innan de reste iväg och 21 % efter att de kom hem.

Sjuka i esbl-bakterieSjuka i esbl-bakterie
Dra i bilden för att se ökningen. 4 personer av 430 bar på ESBL innan resan och 90 efter resan.

De flesta av dem som får bakterien har inga symptom och bakterien försvinner från kroppen inom något år. Men en del kan få en infektion i urinvägarna eller njurarna.

Anu Kantele, infektionsläkare
Anu Kantele är docent och infektionsläkare Anu Kantele, infektionsläkare anu kantele

ESBL bryter ner antibiotika

ESBL är en egenskap som kan förekomma hos tarmbakterier, som Escherichia coli och Klebsiella pneumoniae. De här bakterierna producerar ett enzym som bryter ner beta-laktamantibiotika, det vill säga både penicilliner och cefalosporiner.

– I värsta fall kan man få bakterien i blodet och då är det alltid allvarligt, säger Anu Kantele.

Det problematiska är att om de får en infektion, så finns det knappast någon antibiotika som hjälper.

Indiska halvön farligast

Kanteles undersökning visar att de som reste till Indiska halvön, Sydostasien eller Afrika löpte den största risken att få de resistenta tarmbakterierna. I de här länderna finns bristfälliga vatten- och avloppssystem samt en dålig kontroll över antibiotikaförsäljningen.

esbl-riskzonskarta
Risken är störst att bli smittad på Indiska halvön, Sydostasien, Mellanöstern och i Afrika. I de vita områden är risken för smitta låg. esbl-riskzonskarta esbl

– Risken är störst för att bli smittad i Indien. Av de resenärer som kom hem därifrån och inte hade haft diarré bar 24 % ändå på bakterien. Av dem som hade haft diarré bar 47 % på bakterien. Av dem som hade diarré och hade tagit antibiotika bar 80 % på bakterien, berättar Anu Kantele.

Karta över esbl-smitta.
Risken för indienresenären att bära på ESBL. 24% trots att man inte hade magsjuka på resan, 47% om man hade diarré och 80% om man tog antibiotika mot diarrén. Karta över esbl-smitta. esbl-smitta

En viktig slutsats är därför att man ska undvika att äta antibiotika om man får diarré. Antibiotikakuren dödar lätt de goda bakterierna i kroppen och ger utrymme för de resistenta.

Anu Kanteles tips för resan

Tvätta händerna med tvål och vatten eller handsprit efter toalettbesök och före måltider.

Ät endast mat som tillretts genom upphettning. Undvik färska grönsaker och frukt som kan vara sköljda i smutsigt vatten.

Drick inte kranvatten. Undvik isbitar i din dryck.

Om du får diarré drick mycket vatten och ät loperamid. Ät inte antibiotika i onödan.

– Nittio procent av resediarréerna går om av sig själv. Antibiotika ska man bara ta om man är allvarligt sjuk, säger Kantele. Det här är en viktig sak som alla borde
lära sig.

Kantele är oroad eftersom de resistenta bakterierna ökar i rekordtakt. För tio år sedan var tarmbakterien ESBL ovanlig och nu finns den överallt i världen. I Finland finns den endast hos ett par procent av befolkningen, men den ökar hela tiden.

Det finns mycket få antibiotika som biter på ESBL och ute i världen har det också uppstått baktierier som är resistenta mot de sista effektiva läkemedlen.

Skräckscenario: många flera dör

Världshälsoorganisationen WHO målar upp en hotfull bild där infektioner inte längre går att stoppa.

Oroväckande är också att läkemedelsindustrin inte har varit villig att ta fram ny antibiotika. Dels är forskningen dyr, dels blir ny antibiotika snabbt overksam.

– Vi tävlar med bakterierna, vi försöker hela tiden utveckla ny antibiotika men bakterierna lär sig snabbt hur de blir motståndskraftiga.

– Om det inte i framtiden finns antibiotika som biter på bakterierna så måste vi acceptera att människor dör i sjukdomar som vi har vant oss vid att kunna bota, säger Kantele.

Res smart

Familjen Lillja som snart ska gå ombord på planet till Indien har aldrig ätit antibiotika utomlands mot magsjuka.

I Indien som på många andra håll i världen kan man köpa antibiotika utan recept. Ännu flera finländare rester till Thailand än till Indien.

Satu och Ahti Bomström
Satu och Ahti Bomström har nyss kommit hem från Thailand Satu och Ahti Bomström satu och ahti bomström

Satu och Ahti Bomström kommer gående på flygplatsen och släpar på sina kappsäckar. De har varit i Phuket i två veckor och inte drabbats av någon magsjuka.

– En gång var jag väldigt sjuk i Turkiet, berättar Satu. Jag kunde inte motstå alla läckerheter de bjöd på. Men jag åt inte antibiotika, det gick över av sig själv.

Spotlight granskar som bäst de resistenta bakterierna och hur de sprider sig från land till land. Får vi de nya mediciner som hjälper mot resistenta bakterier innan de gamla slutar fungera?
Mera om temat i Spotlight på tisdag 24.2. 2015.