Hoppa till huvudinnehåll

Vanda byter ut den gyllene fiskfenan mot en isbit

Vanda stads nya logotyp
Logotypens tre olika toner av blått ska symbolisera tre olika nivåer, den egna stadsdelen, metropolen och världen. Vanda stads nya logotyp Bild: Vanda stad vanda stad

Vanda stad offentliggjorde på fredag morgon sitt nya varumärke. Den gamla logotypen med stadens vapen får ryka till förmån för en isbitsliknande fyrkant i blått.

Vanda stads nya logotyper för stadsdelarna
De sex stora stadsdelarna i Vanda har fått varsinn egen logotyp och färg. Vanda stads nya logotyper för stadsdelarna Bild: Vanda stad vanda stad
Vanda stads gamla logotyp.
Vandas vapen förblir som det är, men det kommer inte längre att användas i stadens kommunikation. Vanda stads gamla logotyp. Bild: Vanda stad vanda stad

Staden har också i övrigt förnyat sin visuella uppsyn. Förutom blått kommer staden att använda sig även av gult i sin kommunikation. De gamla färgerna har alltså bevarats, men de har fått en starkare ton. Även stadsdelarna har fått egna färggranna logotyper.

- Den visuella uppsynen var tidigare ganska brokig, vårt budskap framgick inte riktigt och vi använde oss av så många olika emblem att det oundvikligen gav en lite oklar bild av oss, säger stadens näringsdirektör José Valanta till Yle.

Dessutom ska Vanda också göra sin kommunikation mindre byråkratisk och istället tala direkt till invånarna på ett ledigt och koncist sätt.

Vill ha en egen identitet

Med det nya varumärket vill Vanda understryka närheten i staden. Vanda ligger mitt i metropolen och nära till allt, lyder stadens budskap. Målsättningen är att på lång sikt skapa en enhetlig identitet i staden.

- På det här sättet ville vi polera vår bild och framträda allt starkare, för att kunna utnyttja de stora evenemangen som Vanda har framför sig. Alltså invigningen av Ringbanan och bostadsmässan, och många andra situationer där vi har chansen att föra fram vår nya visuella uppsyn, säger Valanta.

Det nya varumärket har skapats i samarbete med över 10 000 personer, bland dem invånare, gäster och företagare.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen