Hoppa till huvudinnehåll

”Betydligt fler alkolås behövs i trafiken”

Alkolås i Kim Kullbergs skoltaxibil
Alkolås borde bli mycket vanligare, anser Trafikskyddet. Alkolås i Kim Kullbergs skoltaxibil alkomätare

Antalet rattfyllerister som rör sig på vägarna har minskat med en dryg tredjedel på åtta år. Men Trafikskyddet anser att nedgången inte är tillräckligt stor. Deras vd vill se fler alkolås, bättre förebyggande åtgärder inom social- och hälsovården och lägre promillegräns.

17 546 fall av rattfylleri kom till polisens kännedom i fjol, enligt färsk statistik från polisen. Trenden har varit minskande sedan år 2007 då polisen rapporterade om 27 550 fall.

Enligt Trafikskyddet har polisen övervakat trafiken lika mycket som tidigare, så det är med all sannolikhet frågan om en verklig minskning av antalet rattfyllerister.

- Det här är hoppfulla nyheter. Jag tror nu på att nivån har gått ned, men det innebär inte att vi ska vara nöjda med nuläget. Det kan bli ännu bättre, konstaterar Trafikskyddets vd Anna-Liisa Tarvainen.

Också antalet döda i samband med olyckor orsakade av rattfyllerister har gått ned från 91 till 38 under de senaste åtta åren, och antalet skadade från 1070 till 585 personer. I de flesta fallen är det främst rattfylleristen själv som dör eller skadas.

- Rattfylleri är fortfarande en betydande trafiksäkerhetsrisk. Tiotals döda per år är tiotals för mycket, säger Tarvainen.

Hon påpekar att många av de som kör berusade har rikligt med alkohol i blodet och att de ofta också kör berusade gång på gång.

Flera åtgärder behövs

- För att få bukt med rattfylleriet borde social- och hälsovården bli bättre på att identifiera personer med alkoholproblem och sedan ingripa för att hjälpa dem att bli friska, kommenterar Tarvainen.

Hon medger att det här är lättare sagt än gjort eftersom alkoholister ofta förnekar att de har problem. Men inte desto mindre viktigt för det.

- Det lättaste och kanske effektivaste sättet är däremot att avsevärt öka mängden alkolås, så att de blir relativt vanliga såsom till exempel i Sverige.

I Finland har det sedan år 2011 varit obligatoriskt med alkolås i de fordon som används för att skjutsa barn till daghem eller skola.

- Men det är inte de här chaufförerna som främst skulle behöva alkolås.

Då en person döms för rattfylleri i Finland kan han eller hon på egen bekostnad låta installera ett alkolås i sin bil. Då får personen kortare körförbud. Enligt Trafikskyddet fortsätter 30 procent av de som köper ett alkolås att använda det av egen fri vilja.

- Det hjälper dem att hålla sig nyktra i trafiken. Men problemet är att körförbuden i vårt land i praktiken är ganska korta, i medeltal sex månader. Då lockar det inte nödvändigtvis att köpa ett alkolås för 1500 euro eller mer, eller ens att hyra ett för drygt 150 euro i månaden.

Tarvainen föreslår att politikerna skärper lagstiftningen så att körförbuden förlängs.

- I teorin kan körförbuden vara till och med 5 år långa men i praktiken är det alltså oftast några månader som gäller. I de övriga nordiska länderna är de körförbuden som utfärdas strängare än i Finland.

År 2012 fick 14 000 rattfyllerister körförbud. Endast fyra procent av dem, alltså 560 personer, ville förkorta sitt körförbud genom att köra med alkolås.

Sedan år 2008 har domstolarna varit tvungna att erbjuda alkolås och kortare körförbud som ett alternativ till endast körförbud. Enligt Trafiksäkerhetsverket Trafi innebär det att den dömda själv måste be om att få alkolås. Kommunikationsministeriet förbereder ändå en lag som skulle kräva att domstolarna på eget initiativ tar upp frågan i rätten. Lagen skulle träda i kraft nästa år och förväntas öka antalet alkolås en aning.

Lägre promillegräns

Tarvainen anser också att promillegränsen borde sänkas.

- Den kunde sänkas till 0,2 promille. Då skulle det bli ännu tydligare att alkohol inte passar i trafiken. En sänkning skulle ha en viktig symbolisk betydelse i samhället.

En sänkning av promillegränsen skulle ändå knappast minska mängden rattfylleridödsfall särskilt mycket, eftersom de olyckorna oftast uppstår då föraren är rejält berusad. En promillegräns på 0,5 eller 0,2 är av liten betydelse i det sammanhanget.

Trafikskyddet hoppas också att finländarnas attityder mot rattfylleri fortsätter att bli mer negativa.

- Rattfylleri anses redan vara så illa att vi finländare lätt anger rattfyllerister. En tredjedel av de fall av rattfylleri som polisen rapporterar har kommit till deras kännedom med hjälp av en angivare, påpekar Tarvainen.

Läs också:

HS: Rekordfå dödsfall i rattfylleolyckor
Alkolås obligatoriskt för daghems- och skolskjuts (1.8.2011)

  • Psykiatrin i Vasa förlorar ytterligare en chef

    Ansvarsområdschefen Pirjo Kumpulainen har sagt upp sig.

    Pirjo Kumpulainen, ansvarsområdschef inom psykiatrin vid Vasa sjukvårdsdistrikt, har sagt upp sig. Enligt chefsöverläkare Christian Kantola ligger det ingen dramatik bakom uppsägningen.

  • Efterlysningen 12.11

    Frysboxar, korsstygnsmönster och en kaninlya efterlystes.

    Bland annat frysboxar, korsstygnsmönster och en kaninlya efterlystes denna gång. Här hittar du kontaktuppgifterna.

  • Under poststrejken sköter du pensionsärenden behändigast i vår elektroniska tjänst

    Använd elektroniska tjänsten.

    Poststrejken leder till betydande dröjsmål i distributionen av brev. Det lönar sig att sköta pensionsärendena också under strejken elektroniskt, där sköter du dem säkert och snabbt. Ansökan om pension Vi uppmanar våra kunder att använda nättjänster både för ansökningar och för att sända bilagor.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes