Hoppa till huvudinnehåll

Din målning kan vara en förfalskning

Verk signerat Francis Picabia
Förfalskning signerad Francis Picabia Verk signerat Francis Picabia Bild: Centalkriminalpolisen förfalskning

Det finns riktigt stora pengar att förtjäna på konstförfalskningar eftersom eftertraktade konstföremål kan ha absurt höga priser.

Prisribban för världens dyraste konstverk höjs ständigt. Inom auktionsbranschen konstaterar man att konstverk blir ett alternativ till placeringar i guld då aktiemarknaden vacklar.

- Den röda tråden är att man mest förfalskar det som inbringar mest pengar. Få gör sig besväret att förfalska ett verk som går på några hundra euro, säger Johan Wulff på auktionshuset Bukowskis.

Wulff säger att det inte händer så ofta att Bukowskis får in en målning eller ett konstföremål som visar sig vara en förfalskning, men att det förstås händer.

- Ibland kommer det fall som väcker våra specialisters misstänksamhet. Det kan vara en Munsterhjelm som inte riktigt håller måttet eller kanske färgskalan är konstig. Oftast är det frågan om att ägaren agerar i god tro. Men då väljer vi att inte ta in föremålet till försäljning, säger Wulff.

Systematisk verksamhet av yrkesbrottslingar

Internationella ligor med yrkesbrottslingar har tagit över konstmarknaden under de senaste decennierna. Lönsamheten i konstförfalskning ligger i att konstnärens status är viktigare för värdet än verkets estetiska kvalitet.

Äkta verk av Helene Schjerfbeck Bild: Yle schjerfbeck

Hundratusentals eller rentav flera miljoner euro för exempelvis en liten oljemålning om signaturen är den rätta - det är verklighet för dem som rör sig i konstelitens värld.

Schjerfbeck, Akseli Gallen-Kallela, Albert Edelfelt, Pekka Halonen, Ellen Thesleff och Eero Nelimarkka är förfalskarnas favoriter i Finland. Listan har under de senaste åren kompletterats med verk av Ilkka Lammi och Reidar Särestöniemi.

Ilkka Lammi är en av de konstnärer vars förfalskade verk återfinns i den härva som Centralkriminalpolisen nyligen uppdagade och informerade om i dag.

Samma trend gäller internationellt; så sent som 1994 tillskrevs Rembrandt cirka 400 verk. Numera har siffran minskat till under 100 - analyser med moderna metoder har visat att många av verken inte skapats av mästaren själv utan av hans efterföljande lärjungar.

Konst på väggen visar att du är rik

Konst har alltid varit ett attraktivt sätt för personer, institutioner och stater att visa sin rikedom utåt och bevara den. Konsten symboliserar status - dels som ekonomisk rikedom och dels som kulturell status.

Verket Poroja (renar)
Äkta verk av Reidar Särestöniemi Verket Poroja (renar) Bild: Bukowskis särestöniemi

Och där det funnits konstnärer har det funnits förfalskare.

Det finns i huvudsak tre områden för den kriminella verksamheten inom konst- och kulturbranschen. Det är stulen konst, förfalskningar (främst av bildkonst) och illegal försäljning av antikviteter.

På den internationella konstmarknaden rör sig förfalskningar mot Asien. För två år sedan uppdagade polisen i Finland att det fanns tre förfalskade målningar av de kända 1900-talskonstnärerna Antonio Saura, Roberto Matta ja Francis Picabia på marknaden. Målningarna hade förts in från Sverige och England och det är oklart om Finland skulle vara ett transitland.

I Sverige förekom en stor Miró-skandal för några år sedan. Några av de stora auktionshusen reagerade när det plötsligt dök upp ovanligt många grafikblad av den katalanska bildkonstnären, skulptören och keramikern Joan Miró.

Spåren ledde bland annat till en revisor i Göteborg, men en synnerligen engagerad polis väckte också utredarnas misstankar. Härvan blev en världsnyhet, och grenen i Sverige visade sig vara toppen av ett internationellt isberg.

Jämförelsevis kan nämnas att Mirós målning Peinture (Etoile bleue) från 1927 slog försäljningsrekord på auktionsfirman Sotheby's i London 2012. Verket inbringade drygt 29 miljoner euro.

Mirós verk Peinture (Étoile Bleue
Peinture (Étoile Bleue). Äkta verk av Miró. Mirós verk Peinture (Étoile Bleue Bild: Sotheby´s peinture (étoile bleue

Yrkesbrottslingar är ute efter pengar

Konstexperter anser att myndigheterna i Finland inte är helt uppdaterade i fråga om de yrkesmässiga konstbedragarnas verksamhet. Polisen däremot anses vara alert och mera med på noterna.

Brottsutredningen kring konst är tungrodd och invecklad eftersom det ofta finns många målsäganden i flera länder och utredningen breder ut sig över flera polisdistrikt. Därför koncentreras utredningen till Centralkriminalpolisen.

En typisk situation uppges vara att en att person inom affärslivet erbjuder överprissatta målningar av världsberömda konstnärer via en schweizisk bank. Vid närmare granskning visar sig målningarna vara antingen förfalskningar eller kopior.

Bedragarens främsta verktyg anses vara den sociala kompetensen - de potentiella köparna luras av försäljarens övertygande men påhittade berättelser eller falska intyg. Även personer verksamma inom etablerade institutioner pekas ibland ut som bedragare.

Många finländska förfalskningar är gjorda utomlands men de har signerats med en känd finländsk konstnärs namn. Det finns förfalskningar i många konstmuseer - men det är inget museerna öppet stoltserar med.

Ilveksenhiihtäjä, Pekka Halonen
Äkta verk av Pekka Halonen: Ilveksenhiihtäjä Ilveksenhiihtäjä, Pekka Halonen Bild: Copyright: www.bridgemanart.com lynx;hunter;hunters;hunting;stalking;skis;skiing;skier;gun;rifle;winter;wintry;snow;snowy;hat;ushanka;male;landscape;europe;european;finland;finnish;scandinavia;scandinavian

Förfalskningarna har hamnat där i något skede i samband med donation till museet.

- I förfalskningar av Pekka Halonen är snön det svåraste att framställa. Processen att återskapa snö med alla Halonens skiftningar är besvärlig - många förfalskningar görs ju maskinellt någonstans i Fjärran Östern, säger Wulff.

Grafiska blad allt intressantare som förfalskningsobjekt

Det är riskfyllt att försöka bjuda ut en förfalskad målning av Edelfeldt eller Matisse. Betydligt enklare är det med grafiska blad.

I Finland är marknaden för förfalskade grafiska blad liten eftersom finländsk grafik inte inbringar stora summor, berättar Wulff på Bukowskis. Däremot är marknaden enligt honom växande på många andra håll i världen.

Akvatinter, litografier och etsningar utgörs ofta av en upplaga med flera exemplar av samma bild. Det finns vissa fastslagna internationella kriterier som måste uppfyllas för att trycket ska vara ett originalverk.

Upplagan på grafiska blad har traditionellt varit på endast 30-100 exemplar - det för att köparen ska garanteras en viss exklusivitet med sin tavla.

Tryckplåten borde förstöras efter att upplagan tryckts och tavlorna numrerats. På senare tid har det uppmärksammats ett ökande fusk med tryckta extraexemplar utan numrering.

- Många konstnärer tycker själva att det inte är så noga med numreringen, bland annat Salvador Dalí tyckte så, säger Wulff.

Tryckaren Merlot i Paris är ett exempel som ofta nämns. Merlot tryckte grafiska blad åt många kända konstnärer - Picasso, Chagall och Miró - men hade aldrig "tid" att förstöra tryckplåtarna. Frågan är hur många extratryck det finns av mästarna i omlopp.

Litografi av det kända verket Skriet
Edvard Much. Litografi från 1895 Litografi av det kända verket Skriet Bild: Creative commons litografi

Fusket påstås ha gagnat alla i branschen; gallerister, tryckare och konstnärer och därför är det ingen som brytt sig om att göra något stort nummer av det. I slutändan är det den som köpt de grafiska bladen som förlorar på inflationen i tryckverken.

Exempelvis finns den norska konstnären Edvard Munchs världsberömda målning Skriet (som det finns fyra versioner av) också som litografi. Det är oklart vad en litografi är värd.

Skriet (nummer tre) klubbades för 107 miljoner dollar på Sotheby's i New York. Målningen blev därmed den dyraste som någonsin sålts på en auktion.

En annan litografi av Munch, Historien från 1914, beräknas vara värd cirka två miljoner norska kronor.

Med lite tur hittar man ett onumrerat grafiktryck av Dalí eller Picasso i byrålådan. Med mindre tur en hittills helt okänd målning på vilket någon plitat namnet Schjerfbeck i nedre högra hörnet.

Källor:
Väärän taiteen kauppaajat käräjillä: rikollisjärjestö taustalla
Undersökning av Madelene Jägerklou
Fusket med grafiska blad
Suomalaistaiteilijat ovat väärentäjien suosikkeja
Miró-målning slog rekord
SvD/Kultur: "På sätt och vis en uttjatad målning"

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes